Page 46 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 46
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Lähteet:
Arnstein, S. 1969. A Ladder of citizen participation. Journal of the American Institute of Planners
35 (4), 215–224.
Brotherus, A., Hytönen, J. & Krokfors, L. 2002 Alkuopetuksen Didaktiikka. Juva: WS Bookwell Oy.
Cantell, H. 2013. Opetussuunnitelmat ja tuntijakouudistus: arvopohdintaa ja välttämättömiä
valintoja. Kasvatus (2), 195–198.
Cross, L.H. & Frary, R.B. 1999. Hodgebodge Grading: Endorsed by students and teachers alike.
Applied measurement in Education 12 (1), 53–72.
Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki: Otava.
Enkenberg, J. 2014. Oppimisen tulevaisuus. Tulevaisuuden koulu – oppiminen ja opiskelu
muutoksessa. Esitys Kopiossa 29.1.2014. Luettavissa: https://www.slideshare.net/
JormaEnkenberg/oppimisen-tulevaisuus-33677621?related=1 Luettu 15.5.2018.
Enkenberg, J. 2009. Oppimisen tulevaisuus. Luettavissa: http://www.enorssi.fi/tutkimus-kokeilu-
ja-kehittamistoiminta/tutkoke-koordinaattorit/Enkenberg-opettamisen-tulevaisuus.pdf/
view Luettu 15.6.2018.
Eskel, P. & Marttila, M. 2013. Osallisuuden kokemus osana yhteisöllisyyttä. Teoksessa: P. Marjanen,
M. Marttila ja M. Varsa (toim.) Pienten piirissä. Yhteisöllisyyden merkitys lasten hyvinvoinnille.
Jyväskylä: PS-kustannus, 75–96.
Haanpää, L. & Roos, S. 2015. Nuoret luupin alla 2014 – Teemana kuluttajuus ja taloudellinen
eriarvoisuus. Lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus CYRIn julkaisuja 1/2015, Turun yliopisto.
Hakala, L., Maaranen K. & Riitaoja A-L. 2017. Opetussuunnitelmatutkimus luokanopettajakoulu-
tuksessa – yhdestä totuudesta moniin totuuksiin. Teoksessa: T. Autio, L. Hakala ja T. Kujala
(toim.) Opetussuunnitelmatutkimus. Keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja
opettajankoulutukseen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print, 161–190.
Halinen, I. & Jääskeläinen, L. 2015. Opetussuunnitelmauudistus 2016. Sivistysnäkemys ja opetuksen
eheyttäminen. Teoksessa: H. Cantell (toim.) Näin rakennat monialaisia oppimiskokonai-
suuksia. Jyväskylä: PS-Kustannus, 19–36.
Halinen, I., Holappa A-S. & Jääskeläinen, L. 2013. Opetussuunnitelmatyö ja yleissivistävän
koulutuksen uudistaminen. Kasvatus 44 (2), 187–194.
Hart, R. 1992. Children’s participation. From tokenism to citizenship. Florence: UNICEF.
Luettavissa: https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/childrens_participation.pdf
Luettu 5.6.2018.
Heikkinen, L.T., Kiilakoski, T. & Huttunen, R. 2014. Opetussuunnitelmatyö kollektiivisena tiedon-
muodostuksena Jurgen Habermasin oikeuden diskurssiteorian valossa. Kasvatus 45 (1),
20–33.
Horelli, L. 1994. Lasten näköinen elinympäristö. Kokemuksia yhdyskuntasuunnittelun, ympäristö-
kasvatuksen ja ehkäisevän sosiaalipolitiikan välisestä yhteistyöstä Kiteen Rantalan ala-asteella.
Ympäristöministeriö, Alueidenkäytön osasto, Tutkimusraportti 3. Helsinki.
Iisalo, T. 1999. Kouluopetuksen vaiheita, keskiajan katedraalikoulusta nykyisiin kouluihin.
Helsinki: Otava.
Juuti, K. & Lavonen, J. 2018. Opettaja voi tukea oppilaan kiinnostuksen kehittymistä.
Teoksessa: K. Salmela-Aro (toim.) Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus, 197–210.
Järvenoja, H., Kurki, K. & Järvelä, S. 2018. Motivoidutaan yhdessä. Teoksessa: K. Salmela-Aro (toim.)
Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus, 141–159.
Karlsson, L. 2014. Sadutus – avain osallisuuden toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kiilakoski, T. 2007. Johdanto. Lapset ja nuoret kuntalaisina. Teoksessa: A. Gretschel & T. Kiilakoski
(toim.) Lasten ja nuorten kunta. Nuorisotutkimusverkosto. Helsinki: Hakapaino Oy, 8–23.
Kivioja, L. 2014. Opetussuunnitelman opettelijasta pohtivaksi opettajaksi. Omaelämäkerrallinen
opetussuunnitelmatarina. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius.
46