Page 30 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 30

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

8. Yhteenveto

 Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi on perusperiaatteiltaan yhtenevää kaiken muunkin oppilasar-
 vioinnin kanssa. Sillä on oppilaan tukemisen prosessissa erilaisia tehtäviä, joiden tunnistaminen on
 tärkeä osa opettajan arviointiosaamista. Arvioinnin avulla tunnistetaan oppilaan oppimisvaikeuksia
 ja arvioidaan oppimisvalmiuksia. Sen avulla tehdään opetuksen eriyttämistä ja oppilaan tukemista
 koskevia päätöksiä, jotka saattavat vaikuttaa merkittävälläkin tavalla oppilaan opetuksen laajuuteen,
 etenemisnopeuteen tai opetuksen järjestämisen tapaan tai paikkaan. Arvioinnin avulla seurataan op-
 pilaan oppimisen etenemistä, arvioidaan tukitoimien oikeellisuutta ja riittävyyttä sekä asetetaan uusia
 tavoitteita oppimiselle. Arvioinnilla on myös merkittävä rooli oppilaan oppimisen ja työskentelyn oh-
 jaamisessa, oman oppimisprosessin arvioimisessa ja minäpystyvyyden tunteen ja motivaation raken-
 tamisessa.
 Arviointi myös kokoaa oppimisen tuloksia ja toimii valintaperusteena esim. toisen asteen opintoihin.
 Arvioinnin tulisi olla valtakunnallisesti tasapuolista ja vertailukelpoista. Sen tulee olla oikeudenmukais-
 ta kaikille ja kuvata luotettavasti oppilaan osaamista. Oikein toteutettuna opetussuunnitelman mukai-
 nen arviointi vastaa myös tukea tarvitsevan oppilaan arvioinnin haasteisiin. Huolellisesti suunniteltu
 ja toteutettu eriyttäminen ja monipuolisin menetelmin, formatiivisesti ja summatiivisesti, toteutettu
 arviointi takaavat sen, että oppilas on saanut riittävän tuen opinnoilleen ja hänen osaamisen osoitta-
 misen esteet on riittävästi otettu huomioon arviointitilanteissa.
 Arvioinnin eriyttämisessä herää usein ajatus edun antamisesta ja tasapuolisen kohtelun vaarantumi-
 sesta. Arvioitaessa tukea tarvitsevia oppilaita tulee arvioitsijan vaihtaa näkökulmansa sellaiseksi, että
 hän katsoo arvioinnin eriyttämisellä edun antamisen sijaan poistavansa esteitä. Tämän näkökulman
 mukainen toiminta toteuttaa opetussuunnitelman arvopohjaa, joka ohjaa meitä oikeudenmukaisuu-
 teen, tasa-arvon edistämiseen ja kaikkien oikeuteen saada opetusta ja riittävää tukea oppimisellensa.
 On varmaankin käytännössä mahdotonta poistaa kaikkia osaamisen osoittamisen esteitä. Kuitenkin
 arvioinnin suunnitteleminen ja toteuttaminen siten, että sen avulla saadaan selville mahdollisimman
 totuudenmukaisesti oppilaan osaamisen mitattavassa asiassa, tulisi olla opettajan tavoite.

30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35