Page 23 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 23

Tampereen yliopiston normaalikoulu

   gogisilla ratkaisuilla.
6) Millaisessa ympäristössä oppilas oppii parhaiten? Missä tuki tulisi järjestää, jotta se hyödyttäisi

  parhaiten oppilasta? Esimerkiksi toiminnanohjauksen haasteiden tukeminen saattaa olla hyödyl-
  lisintä omassa opetusryhmässä ohjaajan tai erityisopettajan tuella. Toisaalta luku- ja kirjoitustaidon
   opettaminen voi onnistua parhaiten rauhallisessa pienryhmässä. Onko oppilaan fyysisessä ympä-
   ristössä tai opetusryhmässä sellaisia häiriötekijöitä, joihin tulee puuttua?
7) Miten oppilas voi osoittaa oppimisensa? Arvioinnin tulee kohdistua kyseiselle oppilaalle asetettu-
   jen oppimistavoitteiden saavuttamiseen, ja arviointitapojen ja -kriteerien tulee olla kaikkien osa-
   puolten tiedossa. Kun opintojaksoa ja oppilaan tukemista siinä suunnitellaan, tulee samalla suun-
   nitella myös arvioinnin menetelmät, ajankohdat ja arviointitavat.
8) Miten tuen riittävyyttä arvioidaan? Miten opintojakson aikana reagoidaan muuttuvaan tuentar-
   peeseen?
9) Millainen psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö ja oppimistilanteen ilmapiiri tukee oppimista
  parhaiten? Miten oppilaan motivaatiota tuetaan?

Tuen järjestämisen suunnittelussa on myös yhteisöllinen näkökulma. Kun pohditaan oppilaan tuen jär-
jestämistä, on samalla tarkastelun kohteena koko koulun toimivuus ja tapa, jolla opetusta annetaan.
Tuen antamisen suunnittelu auttaa kohdentamaan oikeanlaisia resursseja juuri niitä tarvitseville. Te-
hostettu ja erityinen tuki eivät ole synonyymeja lisääntyvälle osa-aikaisen erityisopetuksen määrälle,
vaan tukijärjestelyjen suunnittelussa tulee huomioida kyseisen oppilaan yksilölliset tarpeet. Tukea ovat
kaikki ne toimenpiteet omassa opetusryhmässä, pienryhmässä, tukiopetuksessa tai vaikkapa oppimis-
ta tukevassa kerhossa, joiden tavoitteena on edistää oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä.

Tämä suunnitelma kirjataan tehostetun tuen vaiheessa oppimissuunnitelmaan ja erityisen tuen vai-
heessa HOJKSiin. Oppimissuunnitelma ja HOJKS ovat ennen kaikkea opettajan, oppilaan ja huoltajan
työvälineitä. Oppimissuunnitelmaa ja HOJKSIa laadittaessa onkin tärkeää kuulla oppilasta ja huoltajaa.
Jotta oppilas ja koti voisivat sitoutua johonkin tavoitteeseen, olisi tärkeää, että he itse voisivat hyväksyä
tavoitteen itselleen mielekkääksi päämääräksi. (Halinen & ym. 2016 s. 304.)

5. Asiakirjojen merkitys

Asiakirjojen ja selvitysten tekeminen lisää opettajan työtä. Ne voidaan kuitenkin nähdä myös opetta-
jan työtä helpottavina työkaluina. Huolellisesti laaditut asiakirjat antavat opettajille tietoa oppilaasta ja
auttavat heitä opetuksen suunnittelussa. Asiakirjojen laadinta esim. yhteistyössä huoltajien, oppilaan tai
kollegojen kanssa tekee tukemisesta suunnitelmallista ja antaa myös varmuutta ja mielenrauhaa eri osa-
puolille. Tuen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi lisäävät opettajien yhteistyötä oppilaiden kanssa
toimivien asiantuntijoiden kanssa. Pedagoginen arvio ei ole vain yhden henkilön subjektiivinen arvio siitä,
miten oppilasta tulisi tukea, vaan monesta eri lähteestä kerätty ja moniammatillisesti käsitelty perusteltu
arvio siitä, miten oppilaan tuki tulisi järjestää. Vehviläinen (2013) ja Väyrynen (2014) totesivat tutkimuk-
siensa tuloksissa, että viralliset päätökset ja asioiden kirjaaminen lisäävät tuen tarjoamisen laatua ja to-
dentavat lapsen oikeuden saada tukea. (Vehviläinen, H. 2013 s. 45-46 & Väyrynen, E. 2014. s.53.)

Opetussuunnitelma edellyttää, että tarpeelliset asiakirjat laaditaan viipymättä ja että niiden ajantasai-
suudesta huolehditaan. Opetuksen järjestäjän on annettava opetuksen järjestämisen kannalta välttä-
mättömät tiedot oppilaan kanssa työskenteleville, jotta oppilaan perusopetuslain 30 §:n mukainen oi-
keus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen toteutuisi. Opetuksen ja koulunkäynnin tukeen liittyvät asiat
kirjataan opetussuunnitelman perusteiden edellyttämällä tavalla eri asiakirjoihin, jotka ovat salassa
pidettäviä ja joihin sisältyviä tietoja voivat saada vain kyseistä oppilasta opettavat opettajat ja muut
tietoja työtehtävissään tarvitsevat henkilöt. (https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulu-
tuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminen/tietoa_tuen_jarjestamisesta/oppimisen_tuki_

                                                                                                                                                                    23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28