Page 16 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 16
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Opetussuunnitelman vaatimus arvioinnin monipuolisuudesta, oppilaslähtöisyydestä ja oppimista edis-
tävästä ja ohjaavasta painopisteestä edellyttää opettajalta osaamista ja näkemystä arvioinnin eri teh-
tävistä ja erilaisista arviointitavoista. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus arvioinnissa korostuu tukea
tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Arvioinnin tulosten perusteella heitä luokitellaan ja tehdään merkit-
täviä opetukseen ja oppilaiden tulevaisuuteen liittyviä päätöksiä. (Atjonen 2007, s.164.)
Tämän artikkelin tarkoitus on tarkastella tukea tarvitsevan oppilaan oppimisen tukemisen ja arvioinnin
suhdetta ja pohtia, millaisia suuntaviivoja vuonna 2014 julkaistu opetussuunnitelman perusteet asiaan
antaa. Pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Miten arvioinnin avulla voidaan tukea ja ohjata tukea tarvitsevan oppilaan oppimista ja koulun-
käyntiä opetussuunnitelman perusteiden säädösten mukaisesti?
- Mitä opettajan tulee ottaa huomioon valitessaan eri käyttötarkoituksiin sopivia arviointimenetelmiä?
- Millaisia päätöksiä arvioinnin tulosten perusteella tehdään ja millaisia vaikutuksia niillä on tukea
tarvitsevan oppilaan kannalta?
- Miksi arviointi on tärkeä osa pedagogisten asiakirjojen laadintaa ja käyttöä?
- Miten lisäämme arvioinnin luotettavuutta, eettisyyttä ja osuvuutta, kun arvioinnin kohteena on
oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä tukea tarvitseva oppilas?
- Miksi laadukas arviointi ja arviointipalaute on tärkeässä asemassa tukea tarvitsevan oppilaan
oppimisen, kasvun ja kehityksen tukemisessa?
Tarve tukea tarvitsevan oppilaan arvioinnin tarkemmalle tarkastelulle on noussut arkipäivän työstäni
erityisopettajana. Arvioinnilla on suuri merkitys niin oppilaille kuin opettajillekin. Se ohjaa sitä, mitä
oppilaat opiskelevat ja mitä heille opetetaan, mutta osataanko sitä hyödyntää oppimisen ohjaamisen
ja tukemisen näkökulmasta riittävästi? Tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta käytössä olevat
arviointimenetelmät näyttäytyvät lannistavina ja epämotivoivina. Yläkoulussa on monelle jo vakiintu-
nut ajatus siitä, että ponnistelu ei kannata, koska arvosana jää kuitenkin matalaksi. Oman edistymisen
näkemiseen ei ole taitoja.
16