Page 15 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 15
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Hanna Lehikoinen
TUKEA TARVITSEVA OPPILAS JA ARVIOINTI
1. Johdanto
” Oppimisen edistymisen huolellinen seuranta on tarpeen koko perusopetuksen ajan, jotta opetuksen,
ohjauksen ja tuen keinoin voidaan huolehtia siitä, että oppilaalla on edellytykset opinnoissa etenemi-
seen.” (OPS 2014 s. 49.)
Arviointi on kiinteä osa opettajan työtä, samoin kuin tukea tarvitsevien oppilaiden opettaminen ja
ohjaaminen. Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti tukea tarvitsevan oppilaan tukeminen ja hä-
nen koulunkäyntinsä ohjaaminen on jokaisen opettajan tehtävä, ja se liittyy kaikkiin opetustilanteisiin,
oppiaineisiin ja oppilaalle annettavaan arviointipalautteeseen. Opettamista, ohjaamista, tukemista ja
arviointia ei voi erottaa toisistaan.
Jos oppiminen ja koulunkäynti takkuaa, edistyminen kohti asetettuja tavoitteita ei etene tai tavoitteet
eivät ole sopivia, on tärkeää löytää sopivat tukimuodot mahdollisimman varhain. Arvioinnin tehtävänä
on tällöin lisätä ymmärrystä oppilaan tuentarpeista ja antaa tietoa tukitoimien toteuttamista varten.
Suomalainen koulujärjestelmä on onnistunut jokaisen oppilaan tilanteen ja tarpeiden kohtaamisessa
sekä heikoimmista lähtökohdista tulevien oppilaiden suoritusten parantamisessa monia muita koulu-
järjestelmiä paremmin, mikä on näkynyt myös Pisa-tuloksissa. Perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteet näkyvät suomalaisen opetuksen maailmanmaineen taustalla. Ne määrittelevät perusope-
tuksen arvopohjaa, oppimiskäsitystä ja arviointia sekä linjaavat eri oppiaineiden opetusta.
Opetussuunnitelman perusteiden luvussa 7 on esitetty kolme jatkumoa, joilla tuen tarve voi vaihdel-
la: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Oppilaan tuen taso ratkaistaan aina hänen yksilöllisen tuen
tarpeensa sekä oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanteen perusteella. Tämä ”tukea tarvitsevien”
oppilaiden joukko ei ole pieni. Syksyllä 2017 Suomen perusopetuksen oppilaista 9,7% sai tehostettua
tukea ja 7,7% erityistä tukea. Arvioidaan, että 20-25 prosentilla suomalaisista on eritasoisia oppimi-
sen vaikeuksia. (Tilastokeskus, https://www.stat.fi/til/erop/2017/erop_2017_2018-06-11_tie_001_
fi.html.)
Tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat pääasiassa yleisopetuksen opetusryhmissä saaden tukea opin-
toihinsa ja koulunkäyntiinsä esim. osa-aikaisen erityisopetuksen, tukiopetuksen tai avustajapalvelui-
den muodossa. Päävastuu erityisesti tehostetun tuen vaiheessa olevien oppilaiden opettamisesta sekä
arvioinnista on luokan- ja aineenopettajilla. Varsinkin tilanteet, joissa oppilas tarvitsee useita erilaisia
tukitoimia pitkäkestoisesti oppimisensa ja koulunkäyntinsä tueksi mutta opiskelee vielä yleisen oppi-
määrän mukaisesti, saattavat olla haasteellisia arvioitsijalle.
Oman ryhmänsä muodostavat myös suomea toisena kielenä opiskelevat oppilaat, joiden arviointiin
puutteellinen kielitaito tuo haasteensa. Monikielisiä oppilaita on miltei jokaisen opettajan ryhmässä, ja
heidän kielitaitonsa ja opiskeluvalmiutensa vaihtelevat suuresti. Jokaiselle tulisi mahdollistaa osaami-
sen osoittaminen oppijan tason mukaisesti. ( Vaarala & Reiman & Jalkanen & Nissilä 2016 s. 8 ja s. 34.)
Arvioinnille määritellään perusopetuslaissa ja -asetuksessa kaksi tehtävää: arvioinnin tehtävänä on op-
pilaan oppimisen ohjaaminen ja kannustaminen ja oppilaan itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
(PoL 628/1998, 22§) ja toisaalta oppilaan osaamisen arvioiminen suhteessa tavoitteisiin ja kriteereihin
( PoA 852/1998, 10§).
15