Page 62 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 62
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja
opiskelijoille. 3. painos 2011. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kauppila, R. A. 2007. Ihmisen tapa oppia. Johdatus sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.
Jyväskylä: PS-kustannus.
Luostarinen, A. & Peltomaa, I.-M. 2016. Reseptit OPSin käyttöön. Opettajan opas työssä onnistumi-
seen. Jyväskylä: PS-kustannus.
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä. Suom. N. Noponen. 2. painos. Helsinki: Gaudeamus.
Marková, I. 2016. The dialogical mind: Common sense and ethics.
Cambridge: Cambridge University Press.
Määttänen, P. 2009. Toiminta ja kokemus. Pragmatistista terveen järjen filosofiaa.
Helsinki: Gaudeamus.
Niinistö-Sivuranta, S. 2013. Sanoista syntyy yhteinen merkitys? Kommunikointitaidot luovassa
oppimisympäristössä ja ammatillisessa kasvussa ammattikorkeakoulun visuaalisilla
suunnittelualoilla. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 1827.
Noddings, N. 1984. Caring: A feminine approach to ethics and moral education. Berkeley,
CA: University of California Press.
OECD 2003. Definition and selection of competencies: Theoretical and conceptual foundations
(DeSeCo). Summary of the final report “Key Competencies for a successful life and a
well-functioning society.” http://www.netuni.nl/courses/hre/uploads/File/
deseco_finalreport_summary.pdf. (Luettu 20.1.2019.)
Ouakrim-Soivio, N., Rinkinen, A. & Karjalainen, T. (toim.) 2015. Tulevaisuuden peruskoulu.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 8: 2015.
Paquette, M., Sommerfeldt, E. J. & Kent, M. L. 2015. Do the ends justify the means? Dialogue,
development communication, and deontological ethics. Public Relations Review 41 (1),
30–39. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.10.008. (Luettu 10.1.2019.)
Pihlström, S. 2002. Kokemuksen käytännölliset ehdot. Kantilaisen filosofian uudelleenarviointia.
Helsinki: Yliopistopaino.
Pihlström, S. 2007. Pragmatismin näkökulmia taitoon. Teoksessa H. Kotila, A. Mutanen & M.
Vesa Volanen (toim). Taidon tieto. Helsinki: Edita, 149–163.
POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014:96.
Helsinki: Opetushallitus.
Rasku-Puttonen, H. 2006. Oppijoiden yhteisö, osallisuus ja kasvattajan merkitys. Teoksessa K. Karila,
M. Alasuutari, M. Hännikäinen, A. R. Nummenmaa & H. Rasku-Puttonen (toim.) Kasvatus-
vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino, 111–125.
Repo, A. 2014. Etiikan teoriaa. Teoksessa H. Leino-Kilpi & M. Välimäki (toim.) Etiikka hoitotyössä.
8. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro, 36–60.
Rest, J. R. 1986. Moral development. Advances in research and theory. New York: Praeger.
Rest, J. R. & Narvaez, D. (toim.) 1994. Moral development in the professions.
Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Rest, J. R., Narvaez, Bebeau, M. J. & Thoma, S. 1999. Postconventional moral thinking.
A neo-Kohlbergian approach. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Schmidt, P. 2012. What we hear is meaning too. Deconstruction, dialogue, and music.
Philosophy of Music Education Review 20 (1), 3–24.
Seppälä, R. 1999. Katse kohti vuorovaikutustaitoja. Didacta varia 4 (1), 67–77.
Spoof, M. 2007. ”Pintaa syvemmälle” – eettinen pohdinta opettajan voimavarana luokanopettajan
ja erityisopettajan silmin. Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitoksen
tutkimuksia 277.
Stückelberger, C. 2009. Dialogue ethics: ethical criteria and conditions for a successful dialogue
between companies and societal actors. Journal of Business Ethics 84, 329–339. DOI 10.1007/
s10551-009-0201-2. (Luettu 10.1.2019.)
62