Page 64 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 64

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

Johanna Hildén & Anne Jyrkiäinen

KEHITTÄVÄÄ ARVIOINTIA PERUSOPETUKSEN ALALUOKILLA

INGRESSI

 Oppilaan oppimista edistävään arviointiin ja palautteen antamiseen liittyviä kysymyksiä ja vaatimuksia
 on kansallisessa ja kansainvälisessä keskustelussa esitetty runsaasti, mutta konkreettisia arviointime-
 netelmiä niiden tueksi tarvitaan yhä. Kehittävä arviointi on oppimista edistävää, jolloin se on laadullis-
 ta, kuvailevaa ja vuorovaikutteista. Koulun rooli on tärkeä, kun oppilas muodostaa käsitystä itsestään
 oppijana ja ihmisenä. Opettaja voi käyttää pedagogista valtaansa auttamalla oppilasta tunnistamaan
 osaamistaan ja oppimistarpeitaan. Kehittävän palautteen avulla opettaja voi kannustaa ja vahvistaa
 oppilaan itseluottamusta. Tämän artikkelin tavoitteena on selvittää, miten perusopetuksen alaluokille
 kehitetty Kasvun puu -arviointimalli ilmentää kehittävän arvioinnin periaatteita, ja kuvailla sen käyttöä.
 Tutkimusaineistona oli yhden perusopetuksen ensimmäisen luokan Kasvun puu -arvioinnit. Tutkimus-
 menetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten perusteella toteamme, että Kasvun
 puu edistää oppilaan työskentely- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnin ymmärtämistä, kannustaa lasta
 kehittämään taitojaan sekä vahvistaa opettajan ja oppilaan välistä luottamusta. Arviointityökaluna Kas-
 vun puu edistää opettajan, oppilaan ja huoltajan välistä vuorovaikutusta ja selkeyttää oppimistavoit-
 teita.

Johdanto

 Parhaimmillaan koulu tarjoaa oppilaalle vuorovaikutteisen ja kannustavan kasvun ja oppimisen yhtei-
 sön. Yhdessä toimimisen taidot vahvistavat oppilaan asemaa kouluyhteisön jäsenenä ja kannustavat
 häntä aktiiviseen toimintaan. Tarvitsemme koulua, jossa opetellaan työskentelemään tasavertaisesti
 yhteisten päämäärien suunnassa ja harjoitellaan tähän tarvittavia taitoja (Mäkinen & Mäkinen 2011;
 Välijärvi 2011). Taidot eivät siis ole itsestään olemassa, vaan niihin pitää saada harjaantua. Laakso-
 nen (2014) tähdentää, että koulua aloittava lapsi tarvitsee tukea vuorovaikutuksen ylläpitämiseen
 esimerkiksi konfliktien ratkaisemiseen tai palautteen antamiseen ja saamiseen liittyvissä tilanteissa.
 Tuen avulla oppilaan ymmärrys itsestään aktiivisena toimijana kehittyy ja sitä kautta hänen myöntei-
 nen minäkuvansa vahvistuu. Arvioinnin avulla on mahdollista tukea näitä kehittyviä taitoja esimerkiksi
 opettajan havainnoinnin ja sen myötä palautteen antamisen muodossa (Atjonen 2015; POPS 2014).
 Myös vertaispalaute toimii hyvänä välineenä arvioinnissa. Oppilaiden erilaiset tavat oppia tulee ottaa
 arvioinnissa huomioon. Oppilasta tuetaan heti koulutaipaleen alussa yksilönä ja oppilaita ryhmänä.
 Arviointi on päivittäistä ja edellyttää opettajalta hyviä vuorovaikutustaitoja.

 Perusopetuksen Opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa
 korostetaan muun muassa, että oppilaille pitäisi luoda monipuolisia tilaisuuksia, joissa he oppivat työs-
 kentelemään yksin ja yhdessä. Heitä tulee ohjata harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä,
 omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa ja ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä rohkais-
 ta toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen. Näiden taitojen arviointiin tarvitaan tukea opetta-
 jille. (POPS 2014.)

 Tässä tutkimuksessa käsittelemme oppilaan työskentely- ja vuorovaikutustaitojen arviointia alkuo-
 petuksessa ja selvitämme, miten Kasvun puu -arviointi (Hildén & Tammi 2018) (myöhemmin Kasvun
 puu) tukee alkuopetusvaiheessa olevan oppilaan taitojen kuvailua siten, että sekä oppilas että huoltaja
 saavat käsityksen oppilaan edistymisestä tärkeissä työskentely- ja vuorovaikutustaidoissa. Ensimmäi-
 sen vuosiluokan joulu-tammikuussa käytävässä arviointikeskustelussa opettaja käy yhdessä oppilaan
 ja huoltajan kanssa läpi kolme pääkohtaa molemmista taitoalueista. Kasvun puu on arviointia varten

64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69