Page 69 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 69

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Kasvun puussa, jäävät usein perinteisessä arvioinnissa huomiotta tai ne sivuutetaan arvioimalla esi-
merkiksi huolellisuutta kokonaisuutena ilman selventävää erittelyä siitä, mistä arviointi koostuu.

Tässä tutkimuksessa aineistona oli yhden perusopetuksen alaluokan Kasvun puu -arvioinnit (n = 24).
Olemme analysoineet työskentely- ja vuorovaikutustaitojen arviointiaineistoa tyypittelyllä, jossa hyö-
dynsimme kvantifiointia (Saaranen-Kauppinen & Puusniekka 2006). Tavoitelauseiden analysoinnissa
olemme käyttäneet sisällön erittelyä ja sisällönanalyysia (Seitamaa-Hakkarainen 2014).

Tulokset

Selvitimme, miten Kasvun puu ilmentää alkuopetusvaiheessa olevan oppilaan työskentely- ja vuo-
rovaikutustaitoja. Kasvun puussa työskentelytaidoissa on 12 osa-aluetta eli tavoitekohtaa, joista oli
mahdollisuus saada merkintä eli puun lehti saavutetusta tavoitteesta. Tässä aineistossa oli kullekin op-
pilaalle merkitty saavutetuksi vähintään kolme työskentelytaitojen tavoitetta (1/24). Enimmillään oli
saavutettu peräti 10 työskentelytaitojen tavoitetta (2/24). Vuorovaikutustaidoissa oli mahdollista saa-
vuttaa 11 tavoitetta. Aineistossamme niitä oli saavutettu myös vähintään kolmen lehden (1/24) verran
ja enimmillään yhdeksän (1/24). Tämä osoittaa sekä työskentelytaitojen että vuorovaikutustaitojen
tavoitteiden olevan alakoululaiselle sopivan haastavia. Aineistosta käy ilmi, että molempien taitojen
arvioinnissa oli hyödynnetty kaikkia osa-alueita. Siten voimme tulkita, että Kasvun puun tavoitekohdat
ovat sopivan tasoisia alaluokkien oppilaiden arvioinnissa. Kasvun puussa arvioitavien osa-alueita on
yhteensä 23, ja näin ollen ne jakaantuvat eri määrin puun eri puolille. Tästä johtuen puu ei ole nu-
meerisesti vertailukelpoinen minkään perinteisen arviointiasteikon kanssa. Siten se tukee kehittävän
arvioinnin kuvailevaa luonnetta. Kuviossa 2 käy ilmi, miten työskentelytaitojen ja vuorovaikutuksen
arvioinnit asettuvat Kasvun puussa toisiinsa nähden. Oppilaiden nimet on korvattu kirjaimilla satun-
naisessa järjestyksessä.

KUVIO 2. Työskentelytaitojen ja vuorovaikutustaitojen arvioinnin suhde aineistossa

                                                                                    69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74