Page 70 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 70
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Työskentelytaidot ja vuorovaikutustaidot esiintyvät aineistossa siten, että oppilaat, joiden työskente-
lytaidot on arvioitu vasta muutamalla lehdellä ovat saaneet samansuuntaisen arvion myös vuorovai-
kutustaidoistaan. Vastaavasti oppilaat, joiden työskentelytaidot ovat jo varsin kehittyneet, ovat myös
vuorovaikutustaidoissaan hyvin edistyneitä.
Jokaiselle oppilaalle asetetaan Kasvun puussa tavoite, johon seuraavaksi pyritään. Erittelimme aineis-
ton tavoitelauseet niiden sisältöjen mukaan neljään luokkaan. Vaihtoehtoinen mahdollisuus olisi ollut
luokittelu annettujen lehtien määrän mukaan. Olimme kuitenkin erityisesti kiinnostuneita, millaisia
tavoitelauseita oppilaille on asetettu sekä millaisia piirteitä niissä ilmenee. Tavoitelauseista suurin
osa (9/24) käsitteli kannustamista omien ajatusten esittämiseen. Merkillepantavaa on se, että useat
oppilaat, joiden työskentelytaidot ja vuorovaikutustaidot ovat jo erittäin hyvin kehittyneitä, tarvitse-
vat kuitenkin rohkaisua omien ajatusten esille tuomiseen. Siitä esimerkkinä on seuraava tavoitelause
oppilaalle, joka oli saavuttanut jo yhdeksän lehteä työskentelytaidosta ja kuusi vuorovaikutustaidois-
ta: Tuo rohkeammin omia ajatuksiasi ja mielipiteitäsi esille. Toiseksi suurin osa tavoitelauseista liittyi
kuuntelemisen, keskittymisen ja malttamisen taitoihin (7/24). Esimerkiksi oppilas, joka oli saavuttanut
neljä työskentelytaitojen ja kolme vuorovaikutustaitojen tavoitetta sai tavoitelauseen: Malta tehdä
tehtävät huolellisesti loppuun saakka, älä jätä kesken. Kolmantena luokkana tavoitelauseissa erottui
oma-aloitteisuuteen kannustaminen (6/24). Esimerkiksi oppilaalle, jolla on kuusi työskentelytaitojen
ja viisi vuorovaikutustaitojen tavoitetta saavutettu, opettaja oli asettanut tavoitteeksi: Luota osaami-
seesi ja taitoihisi. Rohkaistu toimimaan oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Neljäs luokka oli pienin (2/24);
kahden Kasvun puu -arvioinnin tavoitelauseessa oppilasta kehotettiin jatkamaan samaa tapaan kuin
tähänkin asti. Molemmilla arvioitavilla oli sekä työskentelytaidoissa että vuorovaikutustaidoissa suurin
osa tavoitteista jo saavutettu.
Kasvun puu ilmentää monipuolisesti oppilaan työskentely- ja vuorovaikutustaitoja. Tutkimustuloksia
vahvistaa huoltajien kertomat kokemukset siitä, miten konkreettisesti lapsen taitoja arvioidaan. He
ovat pitäneet hyvänä, että saavat tietää, mistä koostuu huolellisuus ja oman toiminnan ohjaus. Kasvun
puuta on pidetty esteettisenä tapana kuvata lapsen taitoja. Jotkut vanhemmat ovat pyytäneet saada
valokuvata oman lapsen Kasvun puuta. Joku huoltaja on myös kertonut, että Kasvun puu kuvastaa sel-
västi lapsen kasvamista tärkeissä taidoissa.
Kasvun puu -arvioinnin perusajatus on se, että arviointikeskustelussa kenenkään puu ei ole tyhjä. Se
ohjaa opettajaa tunnistamaan oppilaiden työskentely- ja vuorovaikutustaitojen edistymisen ja tuen
tarpeita. Jokainen oppilas on jossakin taidossa hyvä, ja siitä on merkkinä oksaan puhjennut lehti. Ar-
vioinnissa jokainen saa puuhun positiivisia merkintöjä. Kun toisen vuosiluokan arviointikeskustelussa
oppilaan Kasvun puuta verrataan ensimmäisen vuosiluokan Kasvun puuhun, on mahdollista, että lehti-
en lukumäärä on kasvanut roimasti, jolloin oppilaalle konkretisoituu kehittyminen muuten lapselle vai-
keasti miellettävissä taidoissa. Tämä omalta osaltaan voi vahvistaa lapsen itsetuntoa ja tuoda lapselle
esiin juuri niitä taitoja, jotka hän hallitsee. Kun Kasvun puun ääressä käydään yhteinen arviointikeskus-
telu, asetetaan samalla tavoite, jonka saavuttamista seurataan kouluvuoden edetessä.
Pohdinta ja johtopäätökset
Kasvun puu tuo esille oppilaan työskentely- ja vuorovaikutustaitojen eri osa-alueita ja selventää näiden
taitojen arviointia. Se on konkreettinen kehittävän arvioinnin väline. Tämän tapaustutkimuksen tulok-
set osoittavat, että alakoululaisen työskentely- ja vuorovaikutustaidot etenevät ikään kuin rinnakkain.
Kasvun puussa olevat arvioinnin kohteet niin työskentelytaitojen kuin vuorovaikutustaitojen osalta saa-
vat vahvistusta oppimista tukevan arvioinnin tavoista, jotka tulevat esiin artikkelimme luvussa Kehittä-
vä arviointi edistää oppimista (Black, Harrison, Lee, Marshall ja William 2014). Black tutkimuskumppa-
neineen painottaa oppilaan mahdollisuuksia ilmaista omaa ajatteluaan. Tätä arvioidaan Kasvun puun
70