Page 75 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 75
Tampereen yliopiston normaalikoulu
TIIVISTELMÄ
KAKS10 56, pariopettajuus innovatiivisessa tulevaisuusluokassa
- ensimmäisen kahden toimintavuoden kokemuksia ja arviointia
KAKS10 56 on Tampereen yliopiston normaalikouluun toteutettu oppimisympäristö, jossa kehitetään
pariopettajuuden pedagogiikkaa joustavissa ja moderneissa oppimisen tiloissa, jotka on varustettu
ajan mukaisella teknologialla. Käsillä olevassa artikkelissa esitellään ja arvioidaan prosessia, jossa van-
ha kirjastotila muunnettiin kahden normaalikoulun opettajan suunnittelemana joustavaksi oppimisen
resurssikeskukseksi ja yhdeksi Suomen kolmesta tulevaisuusluokasta (FCLab.fi-hanke, Future Class-
room Lab) sekä arvioidaan oppimisympäristöä ja toimintakulttuuria ensimmäisen toimintavuoden jäl-
keen.
KAKS10ssa kaksi luokanopettajaa luokkinensa (5. ja 6. luokka) jakavat yhteiset tilat ja tekevät päivittäis-
tä yhteistyötä yli luokka-asterajojen. Samalla toiminnassa pilotoidaan pariopettajuus-mallia. KAKS10n
tilasuunnittelu perustuu erilaisiin oppimisen vyöhykkeisiin. Kalusteet ja varustelu perustuvat jousta-
vuuteen ja muunneltavuuteen, ja puitteet mahdollistavat monipuolisen ja toiminnallisen opiskelun.
Toiminnan keskiössä on hyvä esitystekniikka, ja KAKS10-toiminnassa on vahva tieto- ja viestintätekni-
nen painotus.
KAKS10 on tätä kirjoitettaessa ollut toiminnassa lähes kaksi lukuvuotta ja artikkelissa arvioidaan alku-
vaiheen onnistumista sekä ennakoidaan tulevaa. Ensimmäisen vuoden kokemuksien myötä toimintaa
on jatkuvasti hiottu eteenpäin tulevaisuusorientoituneesti. Artikkelissa esitellään prosessin keskeisiä
huomiota eri roolien kautta (oppija, opetusharjoittelija, opettaja), arvioidaan toteutunutta sekä luoda-
taan katse myös KAKS10n tulevaisuuteen.
Ensimmäisen kahden toimintavuoden kokemuksien perusteella on todettavissa, että oppimisympä-
ristö ja toimintamalli ovat varsin hyvin onnistuneita. Kahden eri luokka-asteen ryhmän yhteistyö vai-
kuttaa pedagogisesti toimivalta ratkaisulta. Tilan varustelu on osoittautunut toimivaksi, ja KAKS10 on
saanut ensimmäisen toimintavuotensa aikana lisäresursseja yritysyhteistyön kautta. Käytäntö on myös
selkeästi osoittanut, että pariopettajuus vaatii työtä, luottamusta ja heittäytymistä. Yhteinen linja ei
synny itsestään; yhdessä opettaminen vaatii paljon dialogia opettajaparin kesken.
KAKS10ssa opiskelu on yhteisöllistä; KAKS10n joukko koostuu lähes 50 oppilaasta, kahdesta luokan-
lehtorista ja tavallisesti myös useista opetusharjoittelijoista. Oppilaat totutetaan erilaisiin työpareihin
ja ryhmiin. Erilaisten opiskelutilojen ja vaihtelevien työasentojen myötä koulupäivät ovat aiempaa
ergonomisempia. KAKS10ssa oleva oma säilytyslokero korvaa perinteisen pulpetin säilytystilan, ja kun
reppuja ja ulkojalkineita ei tuoda opetustiloihimme, toimintaympäristö on siisti ja viihtyisä.
Saadut kokemukset ovat tuoneet ajatuksia muutamien käytännön asioiden kehittämiseksi. Sellaisia
ovat esimerkiksi ryhmäytymisen kehittäminen, malli erilaisten ryhmien muodostamiseen, info-TV-rat-
kaisu selkeyttämään opiskelupaikan löytymistä ja selkeämpi suunnittelun viikkorakenne. Lisäksi oppi-
misen vyöhykkeisiin liittyen on todettu selkeä kehittämisen tarve, ja kuluvan lukuvuoden aikana tähän
pyritäänkin vastaamaan. KAKS10ta kehitetään jatkuvasti ja yhä laajemmin koko koulun resurssikeskuk-
seksi ja joustotilaksi.
Artikkelin tavoitteena on ennen kaikkea avata KAKS10-opettajien arviointia sekä kokemusmaailmaa ja
sitä antaa realistinen kuva prosessista sekä helpottaa muita opettajia, joilla kenties on vastaava muu-
tosprosessi käsillä tai mahdollisesti tulossa.
75