Page 78 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 78
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Noin kuukauden mittaisen tiiviin suunnittelujakson jälkeen päästiin asteittain siirtymään hankintoihin,
ja ne tehtiin suurelta osin vuoden 2016 aikana. Tämän jälkeen projekti jäi hetkeksi odottamaan tilan va-
pautumista saneerausta varten. Suunnitelmia toki täydennettiin koko kevät, ja pedagogisia ratkaisuja
linjattiin ja sparrattiin jatkuvasti. Tulevaan toimintakulttuurimuutokseen varauduttiin pohdiskelemalla
sitä, miten uusissa tiloissa tullaan jatkossa toimimaan.
KAKS10n kaksi päätilaa
muodostuvat suuresta avoimesta alueesta
sekä perinteisemmästä luokkatilasta.
Huhtikuussa 2017 kirjastotila saatiin tyhjäksi, ja vihdoin päästiin varsinaisiin muutostöihin. Seinien
paikkoihin ei kajottu, mutta lähes kaikki tilan pinnat uusittiin, kahden tilan väliin asennettiin ikkuna
ja lasillinen ovi, lisättiin vesipisteitä, asennettiin kaihtimet ja pimennysverhot sekä tehtiin sähkötöitä.
KAKS10-opettajat toimivat prosessissa käytännössä myös rakennuttajina, eli pitivät useita työmaapala-
vereja ja olivat suoraan yhteydessä rakennusurakoitsijaan.
Toukokuun viimeisellä viikolla saneeraus oli lähes valmis. Tila kalustettiin ja siivottiin yhdessä oppilai-
den kanssa. Tavoitteena oli alusta pitäen korostaa yhteistä vastuuta ja sitouttaa myös oppilaita tilojen
ylläpitoon. Osa tekniikka-asennuksista ja saneerauksen viimeistely jäivät kesän aikana toteutettaviksi,
mutta elokuussa koulutyön alkaessa oli saneeraus kokonaan valmis.
Toukokuussa KAKS10ta tehtäessä järjestettiin tulevien KAKS10n oppilaiden kanssa yhteisiä talkoopäi-
viä. Oppilaat kokosivat innolla kalusteita, järjestelivät ja puhdistivat niitä sekä siivosivat paikkoja.
78