Page 80 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 80
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
1.3 Tilat ja kalusteet
Oppimisympäristön tilojen osalta päädyttiin heti suunnittelun alussa siihen, että seinien paikkoihin
ei kajota taloudellisista ja rakennusteknisistä syistä. Kahta aiemmin erillistä tilaa sen sijaan avattiin
asentamalla väliin ikkuna sekä lasillinen väliovi aiemman kiinteän oven sijasta. Tällä mallilla pyrittiin
mahdollisimman avoimeen vaikutelmaan mahdollistaen kuitenkin myös kaksi erillistä opetustilaa.
KAKS10 haluttiin jakaa tavallaan kolmeen osaan, yksi tila on lasiovellinen luokkatila ja kaksi muuta ovat
maksimissaan 50 hengen oppilasjoukon yhtäaikaisen toiminnan mahdollistava katsomoalue ja siihen
saumattomasti liittyvä avara luokkamaisempi tila.
KAKS10n kokonaisuudesta haluttiin luoda visuaalisesti yhtenäinen, väreiltään pirteä, opiskeluun hou-
kutteleva ja samaan aikaan myös kodinomainen. Tämä ilmenee mm. tekstiilipinnoissa, lattiamateri-
aalissa, seinien kiinnityspinnoissa ja kuviossa (mattomainen suuri shakkiruudukko). Kolmen ison ope-
tustilan lisäksi ympäristöön haluttiin luoda pieniä soppia, joihin pieni oppilasryhmä saattaa vetäytyä
opiskelemaan rauhassa. Tilaan maalattiin myös muutama tussitauluseinä tavallaan ”varmuuden vuok-
si”, jos metallipintaisten tussitaulujen määrä osoittautuu riittämättömäksi.
Uuden toimintaympäristön varustamisessa lähdettiin siitä, että koulu ei ole kirjaton, vaikka sähköisiä
materiaaleja käytetäänkin paljon. Niinpä valinnoissa arvostettiin myös mahdollisuutta työskennellä
pöydän ääressä, vaikka usein oppilas saakin valita työskentelypaikkansa itse. Kalusteratkaisuissa kes-
kiössä oli muuntuvuus, joten käytännössä katsoen kaikki kalusteet ovat pyörillä varustettuja.
Tilojen jakamiseen suunnitellut kalusteet valittiin niin, että oppilas ei istuessaan näe niiden yli, mutta
opettaja taas seisoessaan pystyy helposti havainnoimaan koko suurta tilaa. Kaikki pöydät ovat muodol-
taan ryhmätyöhön kannustavia ja siirrettäviä, tuolit puolestaan ovat korkeussäädettäviä, pyörällisiä ja
pyöriviä.
Tila- ja kalustesuunnittelun lähtökohtia:
• KAKS10ssa kaksi luokanopettajaa luokkinensa (5. ja 6. luokka) jakavat yhteiset tilat ja tekevät
päivittäistä yhteistyötä yli luokka-asterajojen.
• Tilasuunnittelussa lähdettiin liikkeelle eri oppimistilanteisiin sopivista oppimisen vyöhykkeistä.
• Luokilla ei ole vakituisia omia tiloja; tilat jaetaan aina päiväkohtaisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
• Oppilailla ja opettajilla ei ole henkilökohtaista työpistettä; kaikki tilat jaetaan tässäkin suhteessa
tilanteen ja tarpeen mukaan.
• Tilaan ei tuoda reppuja, oppilailla on henkilökohtaista kaappitilaa omia tavaroitaan varten.
• Tilaan ei tule liitutauluja, muutamia tussitauluja kylläkin. Keskiössä on hyvä esitystekniikka.
• Tilassa kokeillaan aktiivisesti uutta teknologiaa ja KAKS10-toiminnassa on vahva TVT-painotus.
• Tilojen ja kalusteiden tulee olla joustavia ja muunneltavia; niiden tulee tarjota paljon erilaisia
mahdollisuuksia opiskeluun sekä toimiseen yksin sekä erikokoisissa ryhmissä.
• Tilajärjestelyiden tulee mahdollistaa myös koko joukon yhteiset kokoontumiset sekä täydennys-
koulutustapahtumat ja opettajien kokoukset.
80