Page 81 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 81
Tampereen yliopiston normaalikoulu
KAKS10n valitut kalusteet mahdollistavat opiskelun monissa erilaisissa paikoissa. Tilasta löytyy erilaisia
istumapaikkoja ja työpöytiä, pehmeitä ja kovempia. Oppilaan ei tarvitse olla pitkään samassa paikassa
ja samassa asennossa.
1.4 Tekniikka
KAKS10ta on visioitu eräänlaisena tulevaisuuden luokkana, joten suunnitelmissa lähdettiin myös tek-
nologian osalta hakemaan kohtuuhintaisia mutta samalla ajanmukaisia ratkaisuja. Esimerkiksi AV-tek-
niikan ohjauksessa pitäydyttiin ratkaisuun, jossa dokumenttikamera toimii signaalinjakajana, ja tällä
saatiin aikaan huomattavan edullinen mutta varsin hyvin toimiva kokonaisuus.
Esitystekniikan suunnittelussa päädyttiin siihen, että tila varustetaan kolmella suurella aktiivitaululla
ja kaikki taulut asennetaan pyörälliseen, korkeussäädettävään telineeseen. Kaikki taulut varustettiin
myös peilausjärjestelmällä. Kahteen tauluun (valkoinen tila, punainen luokka) asennettiin HDMI-do-
kumenttikamera. Lisäksi punaiseen luokkatilaan asennettiin apunäytöksi passiivinäyttö, jotta samaan
aikaan voi tarvittaessa näyttää kahta eri sisältöä tai tuplata näytöt kahdelle seinälle. Lisäksi näyttöihin
liitettiin äänentoistoa varten kevyet soundbarit ja subwooferit.
Keväällä 2017 KAKS10-toimintaan haettiin yhteistyökumppaneita, ja yksi aktiivisista kumppaneista al-
kuvaiheessa on ollut iTronic, jonka kautta KAKS10on saatiin testikäyttöön robotiikkaa ja ohjelmoinnin
opetusta tukevaa teknologiaa. Luokassa on käytössä mm. 15 Sphero-robottia sekä viisi dronea. Koska
tilassa toimivat TVT-orientoituneet opettajat, on kyseisten laitteiden soveltuvuutta koulutyöhön pääs-
ty testaamaan jo laajasti. KAKS10n opetus- ja käyttökokeiluja dokumentoidaan, ja lisäksi tuotetaan
myös videomateriaalia KAKS10n toiminnasta.
81