Page 86 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 86

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 Hankalimmiksi asioiksi opiskelijat arvioivat työrauhan saavuttamisen joissain tilanteissa:

 ”Ryhmän hallinta, selkeiden sääntöjen ylläpito. Oli myös välillä vaikeaa huomioida tekikö jokainen
  sitä mitä pitikin tehdä, sillä jokaisen ruutua on vaikea valvoa yhtäaikaisesti.”
 ”Alku oli vaikeinta, mutta nopeasti pääsi luokan ideasta jyvälle. Myös älytaulun käyttö jännitti aluksi.”
 ”Haastavinta oli levottomuus, joka on monen tekijän summa. Olosuhteet, avoin tila, kaksi luokka-
  ryhmää, eri ruokailuajat, monta opettajaa, paljon vieraita...”
 ”Haasteena koin aluksi juuri tilan haltuunoton ja toimimisen uudenlaisessa oppimisympäristössä,
  vaikka se paljon opetti ja antoikin.”
 ”Sopivan työskentelyrauhan saaminen katsomossa tapahtuneisiin opetustuokioihin ja keskusteluihin
  oli haastavaa.”

 Parhaita kokemuksiaan ja saamiaan valmiuksia KAKS10ssa tehdyssä harjoittelussa opiskelijat
 kuvasivat laajasti:

 ”Kun omat suunnitelmat toimivat ja lapset sai innostumaan.”
 ”Teknologian hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla ei ollut helppo tehtävä, mutta
  onnistuessaan sai aikaan oppimisen iloa, mikä oli kyllä opettajalle hyvä palkinto.”
 ”Ohjaus, laajat mahdollisuudet toteuttaa opetusta eri tavoin.”
 ”Monipuoliset mahdollisuudet toteuttaa omia ideoita ja porukan hyvä henki.”
 ”Parasta oli se, miten paljon mahdollisuuksia meillä oli. KAKS10ssa on pelit ja vehkeet sekä tilat
  melkein mihin vaan.”
 ”Oli ihana kun vaikkapa draamajuttuja tehdessä tai yhteisessä keskustelussa luokassa on valmiina
  paikka, johon kokoontua, eikä erityisjärjestelyjä tarvita.”
 ”Pääsimme tekemään ja kokeilemaan monipuolisia juttuja.”
 ”Tilat muuntuivat hyvin ja vaivattomasti monenlaiseen toimintaan.”
 ”Harjoittelujen aikana tuli kyllä oppineeksi, kuinka suuri voimavara on, että saa opettaa yhdessä.”
 ”Opetuksen suunnittelu ja soveltaminen oli yhdessä tehokkaampaa ja suunnitelmista tuli mielestäni
  monipuolisempia, kun ne suunnitteli yhdessä.”
 ”Erilaisten pistetyöskentelyjen toteuttaminen oli myös helpompaa ja vakiintui hyväksi työskentely-
  tavaksi.”
 ”Itsellä oli hyvin vaihtelevat kokemukset, niin toimivaa kuin ei toimivaa. Esimerkki, jonka annoitte,
  oli rohkaiseva.”
 ”Harjoittelut luokassa olivat ensimmäiset. Näin pidän yhteisopettajuutta varsin luonnollisena ja
  monipuolisena tapana lähestyä opetusta.”
 ”Sain todella paljon kokemusta pariopettajuudesta ja yhteisopettajuudesta ja sen myötä koen että
  myös valmiuksia siihen tulevaisuudessa.”
 ”Koen saaneeni positiivisen mielikuvan siitä, että pariopettajuus voi olla toimiva ja hyvä malli
  oikeassakin koululuokassa. Oikeastaan vasta tämän harjoittelun jälkeen itse kiinnostuin yhteis-
  opettajuudesta.”

 Yhteisopettajuus vaatii ajallista panostamista erityisesti alkuvaiheessa. Opiskelijoista 60% arvioi, että
 työmäärä ei juurikaan eroa perinteiseen malliin verrattuna, mutta 40 % arvioi yhteisopettajuuden
 lisänneen työmäärää jonkin verran tai merkittävästi.

2.7 Yritysyhteistyö

 KAKS10 on saanut ensimmäisten toimintavuosiensa aikana lisäresursseja yhteistyökumppaneiden
 kautta. Itronic on lahjoittanut ohjelmointiin ja robotiikkaan esim. Sphero-robotteja ja drooneja, Sano-
 maPro sähköisiä oppimateriaaleja, Yeseco akustisia sisustuselementtejä ja TammiViestintä tarrateks-
 tejä ja printtipaitoja. Lisäksi rakentavaa yhteistyötä on tehty mm. oman yliopiston kasvatustieteiden

86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91