Page 87 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 87
Tampereen yliopiston normaalikoulu
tiedekunnan kanssa sekä eNorssi-verkoston ja muiden yliopistojen harjoittelukoulujen kanssa. KAKS10
56 -oppimisympäristö on ollut ensimmäisenä toimintavuotenaan mukana muutamassa julkaisussa.
Vastuuopettajat ovat toimittaneet niistä yhden (http://www.enorssi.fi/oppimisymparistojulkaisu) ja
olleet muutamissa muissa artikkeleissa lisäksi kirjoittajina.
2.8 Vierailijat
Koska koulu on tilojen suhteen KAKS10ta lukuun ottamatta hyvin perinteinen, on seurauksena ollut se,
että KAKS10ssa vierailee todella paljon ihmisiä. Välillä ovi käy kuin saluunassa ja eri kielellä toimivia
ihmisiä tulee ja menee. Oppilaat ovat tähän jo hyvin tottuneet, mutta opettajille sekä opetusharjoitte-
lijoille tämä aiheuttaa välillä ristiriitaisia ajatuksia ja lisätyötä. Väljät tilat hiukan helpottavat tilannetta.
2.9 Muutoksia ensimmäisten toimintavuosien jälkeen
Ensimmäisen kahden vuoden kokemukset toivat ajatuksia muutamien käytännön asioiden kehittämi-
seksi. Sellaisia ovat esimerkiksi:
• Ruokailuaikoja yhtenäistettiin, jotta siirtymisistä johtuvat häiriöt minimoidaan.
• Luotiin selkeä malli ryhmien muodostamiseen.
• Luotiin edellistä vuotta selkeämpi viikkorakenne ja rautalankamalli tilojen jakamiseen. Yhteiset
vuosi- ja viikkosuunnitelmat ovat pilvipalvelussa jaettuina opettajille ja opetusharjoittelijoille.
• Toteutettiin info-TV ratkaisuita, joka auttaa oppilasta löytämään oman työskentelypaikkansa ja
vähentää näin epätietoisuutta.
• Kiinnitettiin vielä enemmän huomiota alkuvaiheen ryhmäytymiseen. Oppilaalla on kaapissaan nyt
nimilappu väri-, nimi- ja numerokoodeineen, jotta suurta oppilasryhmää voidaan ryhmitellä nopeasti
monella eri tavoin.
• Annettiin aiempaa enemmän vastuuta isommalle oppilaalle nuoremman ohjaamisessa.
• Avattiin KAKS10 edellistä vuotta laajemmin koko koulun resurssikeskukseksi ja joustotilaksi.
KAKS10ssa pidetään usein koulutuksia ja kokouksia, ja KAKS10n opettajat toteuttavat esimerkiksi
tietotekniikka- ja ohjelmointitunteja muillekin luokille. KAKS10sta voi myös lainata laitteita ja
tarvikkeita muihin tiloihin.
• Muodostettiin sijaispooli KAKS10ssa opetusharjoittelun suorittaneista opiskelijoista.
KAKS10n viikkosuunnitelmapohja. Keltaisella pohjavärillä on merkitty yhteistunnit, vihreällä pohjavä-
rillä tunnit, joissa kaksi opettajaa opettaa yhtä ryhmää. Harmaalla pohjalla merkityillä tunneilla mo-
lemmat ryhmät ovat paikalla KAKS10ssa, mutta opiskelemassa erikseen. Punaisella kirjasimella merki-
tyillä tunneilla ko. ryhmä toimii ”punaisessa” tilassa.
87