Page 88 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 88
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
3. Tulevaisuus
Kuten aiemmin todettu, KAKS10ssa ajatuksena on kehittää toimintaa ja arjen käytänteitä jatkuvasti.
Kehitystyö pohjautuu jatkuvaan dokumentointiin ja oman toiminnan arviointiin. KAKS10n opettajat
käyttävät merkittävän paljon aikaa reflektoiden yhdessä sitä, mikä toimii ja mikä taas ei. Kokemuksien
avoin vaihtaminen ja jakaminen aiempaa rohkeammin on toiminnan keskiössä.
3.1 Oppimisen vyöhykkeet
KAKS10n suunnittelussa lähdettiin oppimisympäristön muuntojoustavuudesta ja monipuolisuudesta,
ja alusta alkaen alettiin suunnitella erilaisia oppimisen alueita, jotka kalustetaan ja varustetaan eri ta-
voin käyttötarkoituksen mukaan. Ensimmäisen toimintavuoden aikana ajatus oppimisen alueista jalos-
tui käsitykseen erityisistä oppimisen vyöhykkeistä. Vastaavaa kehitystyötä huomattiin tehtävän muual-
lakin ja keväällä 2018 Tampereen, Oulun ja Joensuun normaalikoulut käynnistivät FCLab.fi -hankkeen
(Future Classroom Lab, http://www.fclab.fi/), jossa kehitystyötä tehdään yhdessä. Hankkeelle saatiin
Opetushallitukselta hankerahoitusta kaudelle 2018 - 2020. Hankkeen kautta kehitetään uusia oppimis-
ympäristöjä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa.
FCLab.fi-hankkeen myötä vyöhykemallia kehitetään ja samalla rakennetaan yhteistyöverkostoa, jossa
on mukana useita oppilaitos- ja yrityskumppaneita sekä merkittävä kansainvälinen ulottuvuus eri mai-
den Future Classroom Labien kautta.
3.2 Toisen toimintavuoden erityinen kehityskohde: Maker-vyöhyke
Varsin onnistuneeksi osoittautunut toimintaympäristö on suurelta osin varustettu mukavuuden, es-
teettisyyden ja akustiikan kannalta erinomaisin tekstiilipinnoin. Kun lattia ja suuri osa kalusteista ovat
pehmeitä ja huokoisia, tila ei sovellu esimerkiksi maalaamiseen, plastiseen muotoiluun, liimaamiseen
ja rakenteluun. Näitä tilanteita varten todettiin tarvittavan erilainen tila (yksi FCLabin määrittämistä
vyöhykkeistä), jossa ei ole arkoja materiaaleja vaan helposti puhdistettavia pintoja. Toisen toiminta-
vuoden alkaessa ratkaisu on vireillä; KAKS10n naapuriin alettiin kehittää uutta tilaa, joka toimii jatkossa
kuvataiteen luokkana ja Maker-tilana.
Maker-tila varustettiin paitsi palvelemaan perinteisenä kuvataiteen tilana myös monipuoliseksi me-
diantuottamista, ohjelmointia ja robotiikkaa tukevaksi tilaksi. Tilasta löytyy mm. käyttövalmis greensc-
reen-kulmaus, Micro:bittejä, maker-tarpeistoa sekä PadCaster mediakeskus.
Tila on käytännössä osoittautunut tarpeelliseksi lisäksi KAKS10lle, ja siellä onkin toteutettu jo useampi
innovatiivinen maker-projekti. Tilan haasteeksi puolestaan on osoittautunut suuri määrä lukujärjestyk-
seen kiinnitettyjä tunteja, joiden aikana tila ei ymmärrettävästi ole varattavissa varsinaiseen maker-toi-
mintaan.
3.3. Tutkimusyhteistyö
KAKS10-toiminnassa pyritään jatkossa aiempaa säännönmukaisempaan ja laajempaan tutkimustyöhön.
Käytännössä tämä kuitenkin edellyttää ulkopuolisten tutkijoiden hyödyntämistä, koska KAKS10-opet-
tajat ovat itse lähes täysipainoisesti kiinni opetustehtävissä. Toki oman työn arviointia tehdään jatku-
vana toimintana ja kehitystyötä dokumentoidaan ahkerasti.
KAKS10n opettajat ovat tarjonneet oppimisympäristöä ja siihen liittyvää kokonaisuutta tutkimusai-
heeksi EDUn tutkimusryhmien vetäjille toiveenaan, että yhteistyö saadaan jatkossa aktiivisemmaksi.
88