Page 85 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 85
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Kun sähköisessä lomakkeessa kysyttiin, miten yhteistyö KAKS10n toisen luokan kanssa on sujunut, op-
pilaat kirjasivat avoimessa kentässä tyypillisinä vastauksina ”hyvin”, ”ihan hyvin”, ”tosi hyvin” ja myös
”minulla on paljon kavereita sieltä”. Erityisesti huomioitavaa on, että yksikään oppilas ei kirjannut kiel-
teisiä asioita. Keiden kanssa työskentelet mieluiten? -kysymykseen vastaukset jakautuivat melko laa-
jasti. Jokunen suosikki näyttää toki olevan, kuten lasten sosiaalisissa suhteissa yleensäkin. Huomatta-
vaa on myös se, että KAKS10ssa toista vuotta toimivat oppilaat kokevat yhteistyön luokkaparin kanssa
toimivan nyt paremmin kuin ensimmäisenä vuonna. Tämän voidaan arvioida indikoivan onnistumista
toiminnan kehittämisessä.
2.6 Opetusharjoittelijoiden kokemukset
Opetusharjoittelijan kokemukset KAKS10ssa toimimisesta ovat varsin positiivisia, mutta myös osin risti-
riitaisia. Toimintaympäristö ja viihtyisyys keräävät kehuja, kuten myös se, että mahdollisuuksia on erit-
täin paljon. Toisaalta opettajuuden alkuvaiheessa tärkeä perusasioiden hallinta tavanomaisessa luok-
katilassa jää helposti vähemmälle. Toiminnan organisoiminen, yhteistyö ja ison oppilasryhmän kanssa
kerrallaan toimiminen tuo mukanaan ilmeiset haasteensa, ja tätä palautetta kuunnellaankin herkällä
korvalla – pariopettajuutta tullaan korostamaan opintojen loppupuolen harjoitteluissa, kun taas perus-
harjoittelussa pitäydytään tietoisesti tavanomaisemmassa toimintamallissa. Kahden opetusharjoitteli-
jan haastattelu heidän kokemuksistaan löytyy https://youtu.be/HRJ9GxcC-hE -osoitteesta.
Opetusharjoittelijoiden kokemuksia selvitetään pitkin lukuvuotta useita kertoja niin arkisissa keskuste-
luissa kuin myös kyselylomakkeiden muodossa. Kyselylomake on nähtävissä osoitteessa https://goo.
gl/forms/6Q4nQ8jtKibJSmDf2.
Opiskelijoille laadittuun sähköiseen kyselyyn ehti artikkelin kirjoittamiseen mennessä vastata viisi opis-
kelijaa. KAKS10n tilojen toimivuus arvioitiin korkealle (vähintään 4/5). Monipuolisen tilojen tarjoamia
mahdollisuuksia opiskelijat arvioivat onnistuneensa hyödyntämään melko hyvin tai hyvin.
Opiskelijat nostivat palautteissaan esiin hyviä kokemuksiaan teknologian hyödyntämisestä, yhtei-
sopettajuudesta ja tilojen toimivuudesta:
”Hieno mahdollisuus tutustua TVT-laitteisiin ja yhteisopettajuuteen.”
”KAKS10 mahdollistaa teknologian hyödyntämisen opetuksessa aivan eri tavalla kuin normaaleissa
olosuhteissa.”
”Tuntui melko etuoikeutetulta päästä hyödyntämään uusia älytauluja, Sphero-robotteja sekä
tabletteja jokaisen oppilaan kanssa.”
”Todella mielenkiintoinen ja antoisa.”
”Opin paljon ja KAKS10ssa pääsi näkemään, kokeilemaan ja toteuttamaan uusia, erilaisia opetus-
muotoja ja -menetelmiä.”
”Yleisellä tasolla jäi myönteinen mielikuva tiloista. Niitä olisi varmasti pystynyt hyödyntämään
paremminkin mutta omaa ajattelua kahlitsee vielä perinteinen luokkahuoneajattelu ja se, miten
luokkahuoneessa kuuluu toimia.”
”Myös yhteistyö harjoitteluparin kanssa sujui mutkitta ja yhteisopettajuus toimi.”
”Käytimme luokkatilaa monipuolisesti hyödyksi.”
”Tilaa oli tarvittaessa käytössä runsaasti erilaisiin projekteihin ilman suurempia ponnisteluja.”
”KAKS10 oli varsin viihtyisä opetustilana.”
”Harjoittelu laajensi omaa kuvaa siitä, miten opetusta voi järjestää.”
”Mielestäni yhteishenki oli luokassa hyvä. Yhteisöllisyyden idea oli kivasti tavoitettu.”
85