Page 89 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 89

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Ensimmäinen avaus edelliseen liittyen on keväällä 2019 toteutettu tutkimusyhteistyötä TUT Game La-
bin kanssa, mikä keskittyi erityisesti pelillisyyden hyödyntämiseen oppimisessa. Lisäksi tätä artikkelia
kirjoitettaessa tiedossa on ainakin yksi pro gradu -tutkimus, jossa KAKS10 on yksi vertailtavista ympä-
ristöistä.

KAKS10on on pyritty löytämään yritys- ja tutkimusyhteistyön kautta uusia avauksia mm. oppimisympä-
ristön sensorointiin ja analytiikkaan, joihin panostetaan viimeistään kolmannen toimintavuoden aika-
na. Näin päästään tutkimaan oppimisen edellytyksiä ja esteitä varustamalla tila niin, että siellä voidaan
seurata tilan ominaisuuksia (esimerkiksi lämpötila, hiilidioksidimäärä, äänenvoimakkuus). Kiintoisaa
on myös kerätä tutkimusdataa oppilaiden paikanvalinnasta tilanteissa, joissa oppija voi itse vaikuttaa
siihen, missä hän haluaa työskennellä.

4. Yhteenveto

Kuten aiemmin on todettu, varovaisestikin arvioiden KAKS10n alkutaival on ollut varsin onnistunut ja
lupauksia antava. Suuren ryhmän kanssa toimiminen ei ole luonnollisesti aina helppoa ja ongelma-
tonta, mutta haasteet ovat saavutettuja etuja pienemmät. Työ KAKS10ssa on myös hioutunut matkan
varrella ja onkin oletettavaa, että kehitys jatkuu saman suuntaisena.

KAKS10 on prosessina opettanut paljon niin tilasuunnittelun kuin pedagogisen muutoksenkin muo-
dossa. Kouluun on syntynyt toiminnan myötä paljon uutta osaamista ja toiveena onkin, että saatuja
kokemuksia voidaan tehokkaasti hyödyntää niin oman koulun kehittämisessä kuin koulutuksen kentällä
laajemminkin. Joustavien tilojen merkitys on osoittautunut kiistattomaksi ja uusia koulutiloja saneerat-
taessa sekä rakennettaessa niille tulee selvästi osoittaa riittävästi neliöitä.

Yhteis- ja pariopettajuus joustavissa tiloissa on ajan trendi eikä suotta. Yhdessä tekemällä on mahdol-
lisuus saavuttaa merkittävästi enemmän kuin yksin puurtamalla.

5. Taustamateriaaleja

• KAKS10n 5B ja 6B luokkien blogi: http://KAKS1056b.blogspot.fi/
• KAKS10n esittelyblogi: http://KAKS1056.blogspot.fi/
• Kuvia KAKS10sta: http://KAKS1056.blogspot.fi/p/valokuvia.html
• 360-kuvia KAKS10sta: https://theta360.com/users/221511
• KAKS10 - esittelyvideo (lyhyt versio): https://youtu.be/PBtfohEOMeY
• KAKS10 - esittelyvideo (pitkä versio): https://youtu.be/ZW29GjsaOAc
• KAKS10 - opetusharjoittelijan silmin: https://youtu.be/HRJ9GxcC-hE
• KAKS10 - opettajien ensikokemukset: https://youtu.be/OlZakS1oTfU
• KAKS10 - ohjelmointia ja robotiikkaa: https://youtu.be/1NYzQiYW7tA
• KAKS10 Youtube-kanava: https://www.youtube.com/channel/UCzfSBN_88G0hkT1HZtjPl1w
• Oppilaiden kokemuksia vuosilta 2017 ja 2018: https://tinyurl.com/ybb9czge
• Kyselylomake opetusharjoittelijoille: https://goo.gl/forms/6Q4nQ8jtKibJSmDf2
• Oppilaille teetetty sosiogrammi https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/22527/lomake.html
• FCLab.fi: http://www.fclab.fi/

KAKS10 56 -opettajat:
Mikko Horila, mikko.horila@tuni.fi
Tuomo Tammi, tuomo.tammi@tuni.fi

                                    89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94