Page 94 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 94

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 oinnissa kysyimme oppilailta, mitä he itse olisivat tehneet toisin. Kysymys oli selkeästi liian avoin, koska
 suurin osa vastasi siihen ”en mitään”. Toisaalta muutama oppilas osasi ajatella vastausta omalta osal-
 taan ja vastasi esimerkiksi, että olisi voinut olla aktiivisempi. Sen sijaan päättötöiden itsearvioinneissa
 kysyimme yhdeksäsluokkalaisilta konkreettisesti, minkä tekstilajin kirjoittajana he kehittyivät eniten ja
 pyysimme perustelemaan vastauksen. Siihen suurin osa oppilaista osasi vastata. Haasteena dialogises-
 sa arvioinnissa onkin juuri se, että oppilaiden on hankalaa sanallistaa työskentelyään tai he eivät muis-
 ta, mitä ja miten ovat tehneet, koska prosessi on kestänyt useita kuukausia (ks. Rowntree 1979, 140).

PÄÄTTÖTÖIDEN ITSEARVIOINTI

 OPS 2014 painottaa oppilaan roolia oman osaamisensa asiantuntijana. Näemme sen ideaalina, jonka
 saavuttaminen vaatii runsaasti erilaisia työkaluja. Oppilaiden kyky reflektoida omaa oppimistaan on
 usein rajallinen ja korreloi normaalisti arvosanan kanssa – parhaiten oppimistaan ja työskentelyään
 osaavat reflektoida kiitettävään arvosanaan yltävät oppilaat. Vaikka arvosanaan 9-10 yltävät oppilaat
 olisivat kokeneet prosessityöskentelyn hankalaksi ja epämieluisaksi, he osaavat sanallistaa kokemuk-
 sensa ja analysoida sitä (vrt. Rowntree 1979, 140). Useissa, etenkin kiitettävän töissä, toistui silti opittu
 fraasi ”tästä on hyötyä jatko-opinnoissa”, mikä myös kertoo siitä, että oman ajattelun ja oppimisen
 reflektointi on haastavaa. Aito dialogisuus arvioinnissa vaatiikin sen, että opettaja saa oikeanlaisilla
 kysymyksillä esiin oppilaan omat ajatukset.

 ”Tämmöinen työskentely tapa tuntui ihan järkevältä että sai työtä tehtyä.”
 (Oppilas 1, arvosana 6+)

 ”Myös huonomuistisuuteni ja hieman vaikea persoona vaikeuttivat tätä. Päiväkirjan kirjoittaminen on
 ollut aina vaikeaa enkä osaa kunnolla asennoitua isojen töiden tekemiseen, vaikka ne silti suoritan
 mahdollisimman hyvin. Itsenäisten suurten projektien tekeminen on sekä mieleistä että vaikeaa. En
 osaa tehdä asioita pitkällä aikavälillä vaan teen ne mieluummin kerralla putkeen muutamassa osassa.
 En myöskään pysty aina kirjoittamaan tai luomaan jotain hienoa. Luovien töiden tekeminen oli kui-
 tenkin vaikeinta, sillä en voi pakottaa inspiraatiota tulemaan vaikka osaisinkin tehdä vaikka mitä. Olen
 ainoastaan kerran tehnyt alkukantaisen päättötyön kuudennella luokalla, joten tämä oli periaatteessa
 ensimmäinen kertani tälläistä tehdä. Vähän pelotti, mutta pakko oli silti yrittää.”
 (Oppilas 2, arvosana 10)

 Itsearviointilomakkeiden avulla kartoitimme päättötöiden yhteydessä, miksi oppilaat valitsivat tietyt
 tekstilajit ja miten heidän tietoisuutensa niistä kehittyi. Lomakkeen tavoitteena oli, että oppilas arvioi
 oman työskentelyprosessinsa etenemistä: aikataulutusta sekä palautteen ja ohjauksen riittävyyttä.

 Oppilaat kokivat kehittyneensä eniten itselleen vieraissa tekstilajeissa, joita olivat artikkeli, haastattelu
 ja essee. Esseen korostumista vastauksissa selittänee se, että 9B-luokalla opettaja antoi keskeneräi-
 sistä esseistä halukkaille välipalautetta sähköpostitse. 9C-luokalla taas oli mahdollisuus esseen kirjoit-
 tamiseen tukiopetuksessa, mikä myös näkyy palautteissa. Lisäksi palautteessa tulee esille kiitettävän
 arvosanan saaneiden oppilaiden keskittyminen vaativien tekstilajien, kuten esseen, kirjoittamiseen.
 Toisaalta 9C-luokalla esseen kirjoittamisprosessi käytiin opetusharjoittelijan pitämien harjoitustuntien
 aikana, jolloin luokassa oli enemmän opettajia antamassa yksilötason ohjausta.

 Essee koettiin myös yleisesti vaativimmaksi tekstilajiksi laajuutensa ja pohdiskelevuutensa vuoksi. Yhdek-
 säsluokkalaisten on vaikea ilmaista omia ajatuksiaan eikä abstraktin ajattelun taso ole kaikilla vielä yhtä ke-
 hittynyt. Silti osa kiitettävän arvosanan saaneista oppilaista osasi sanallistaa oman ajattelunsa kehittymistä:
 ”Kehityin esseen kirjoittajana, koska siitä sai tehdä pitkän tekstin ehdin perustella asiat hyvin ja kehi-
 tyin ajatuksieni ilmaisussa.” Oppilas 3, arvosana 10-

94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99