Page 94 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 94
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
oinnissa kysyimme oppilailta, mitä he itse olisivat tehneet toisin. Kysymys oli selkeästi liian avoin, koska
suurin osa vastasi siihen ”en mitään”. Toisaalta muutama oppilas osasi ajatella vastausta omalta osal-
taan ja vastasi esimerkiksi, että olisi voinut olla aktiivisempi. Sen sijaan päättötöiden itsearvioinneissa
kysyimme yhdeksäsluokkalaisilta konkreettisesti, minkä tekstilajin kirjoittajana he kehittyivät eniten ja
pyysimme perustelemaan vastauksen. Siihen suurin osa oppilaista osasi vastata. Haasteena dialogises-
sa arvioinnissa onkin juuri se, että oppilaiden on hankalaa sanallistaa työskentelyään tai he eivät muis-
ta, mitä ja miten ovat tehneet, koska prosessi on kestänyt useita kuukausia (ks. Rowntree 1979, 140).
PÄÄTTÖTÖIDEN ITSEARVIOINTI
OPS 2014 painottaa oppilaan roolia oman osaamisensa asiantuntijana. Näemme sen ideaalina, jonka
saavuttaminen vaatii runsaasti erilaisia työkaluja. Oppilaiden kyky reflektoida omaa oppimistaan on
usein rajallinen ja korreloi normaalisti arvosanan kanssa – parhaiten oppimistaan ja työskentelyään
osaavat reflektoida kiitettävään arvosanaan yltävät oppilaat. Vaikka arvosanaan 9-10 yltävät oppilaat
olisivat kokeneet prosessityöskentelyn hankalaksi ja epämieluisaksi, he osaavat sanallistaa kokemuk-
sensa ja analysoida sitä (vrt. Rowntree 1979, 140). Useissa, etenkin kiitettävän töissä, toistui silti opittu
fraasi ”tästä on hyötyä jatko-opinnoissa”, mikä myös kertoo siitä, että oman ajattelun ja oppimisen
reflektointi on haastavaa. Aito dialogisuus arvioinnissa vaatiikin sen, että opettaja saa oikeanlaisilla
kysymyksillä esiin oppilaan omat ajatukset.
”Tämmöinen työskentely tapa tuntui ihan järkevältä että sai työtä tehtyä.”
(Oppilas 1, arvosana 6+)
”Myös huonomuistisuuteni ja hieman vaikea persoona vaikeuttivat tätä. Päiväkirjan kirjoittaminen on
ollut aina vaikeaa enkä osaa kunnolla asennoitua isojen töiden tekemiseen, vaikka ne silti suoritan
mahdollisimman hyvin. Itsenäisten suurten projektien tekeminen on sekä mieleistä että vaikeaa. En
osaa tehdä asioita pitkällä aikavälillä vaan teen ne mieluummin kerralla putkeen muutamassa osassa.
En myöskään pysty aina kirjoittamaan tai luomaan jotain hienoa. Luovien töiden tekeminen oli kui-
tenkin vaikeinta, sillä en voi pakottaa inspiraatiota tulemaan vaikka osaisinkin tehdä vaikka mitä. Olen
ainoastaan kerran tehnyt alkukantaisen päättötyön kuudennella luokalla, joten tämä oli periaatteessa
ensimmäinen kertani tälläistä tehdä. Vähän pelotti, mutta pakko oli silti yrittää.”
(Oppilas 2, arvosana 10)
Itsearviointilomakkeiden avulla kartoitimme päättötöiden yhteydessä, miksi oppilaat valitsivat tietyt
tekstilajit ja miten heidän tietoisuutensa niistä kehittyi. Lomakkeen tavoitteena oli, että oppilas arvioi
oman työskentelyprosessinsa etenemistä: aikataulutusta sekä palautteen ja ohjauksen riittävyyttä.
Oppilaat kokivat kehittyneensä eniten itselleen vieraissa tekstilajeissa, joita olivat artikkeli, haastattelu
ja essee. Esseen korostumista vastauksissa selittänee se, että 9B-luokalla opettaja antoi keskeneräi-
sistä esseistä halukkaille välipalautetta sähköpostitse. 9C-luokalla taas oli mahdollisuus esseen kirjoit-
tamiseen tukiopetuksessa, mikä myös näkyy palautteissa. Lisäksi palautteessa tulee esille kiitettävän
arvosanan saaneiden oppilaiden keskittyminen vaativien tekstilajien, kuten esseen, kirjoittamiseen.
Toisaalta 9C-luokalla esseen kirjoittamisprosessi käytiin opetusharjoittelijan pitämien harjoitustuntien
aikana, jolloin luokassa oli enemmän opettajia antamassa yksilötason ohjausta.
Essee koettiin myös yleisesti vaativimmaksi tekstilajiksi laajuutensa ja pohdiskelevuutensa vuoksi. Yhdek-
säsluokkalaisten on vaikea ilmaista omia ajatuksiaan eikä abstraktin ajattelun taso ole kaikilla vielä yhtä ke-
hittynyt. Silti osa kiitettävän arvosanan saaneista oppilaista osasi sanallistaa oman ajattelunsa kehittymistä:
”Kehityin esseen kirjoittajana, koska siitä sai tehdä pitkän tekstin ehdin perustella asiat hyvin ja kehi-
tyin ajatuksieni ilmaisussa.” Oppilas 3, arvosana 10-
94