Page 84 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 84

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 KAKS10ssa oleva oma säilytyslokero korvaa perinteisen pulpetin säilytystilana. Tosin valittu lokerokoko
 on aivan rajoilla tilan riittävyyden suhteen ja hieman suurempi lokero voisi olla eduksi. Kun reppuja ja
 ulkojalkineita ei tuoda opetustiloihimme, toimintaympäristö on siisti ja viihtyisä.

2.3 Yhteisöllisyys ja sosiaalinen ympäristö

 KAKS10ssa opiskelu on yhteisöllistä; joukko koostuu lähes 50 oppilaasta, kahdesta luokanlehtorista ja
 tavallisesti myös useista opetusharjoittelijoista. Oppilaat totutetaan erilaisiin työpareihin ja ryhmiin.
 Yhteistyötä tehdään säännöllisesti sekä oman luokan oppilaiden että toisen luokan oppilaiden kanssa.
 Etukäteen pientä pelkoa aiheutti kahden ennestään hiukan eripuraisen ryhmän sijoittaminen toimi-
 maan samassa tilassa. Jopa hieman yllättäen vanhat kaunat jäivät vanhoihin tiloihin ja luokat ovat
 toimineet erinomaisesti yhdessä. Yhteistyön alussa suunnittelussa kiinnitettiin erityishuomiota ryh-
 mäyttämiseen ja pyrittiin tekemään KAKS10sta yhteinen juttu, tässä onnistuttiin lopulta todella hyvin.
 Huomionarvoinen seikka on ollut myös oppilaiden sitoutuminen yhteisten tilojen ylläpitoon ja huol-
 toon. Kun tilat ovat siistit ja niitä opetellaan yhdessä pitämään kunnossa, tuntuvat tilat pysyvänkin
 hyvinä. Toki tekstiilipinnat ovat arkoja kulutukselle ja erilaisille tahroille, mutta laadukkaat materiaalit
 on ollut kuitenkin suhteellisen helppo pitää siisteinä.

2.4 Työrauha

 Yksi eniten ennakkoon mietityttäneistä seikoista oli työrauha. Saatujen kokemuksien perusteella voisi
 todeta, että työrauha ei ole ainakaan heikentynyt, enemmänkin parantunut. Toki isolla ryhmällä työs-
 kennellessä äänenvoimakkuus nousee helposti ja opettajan huomion saaminen on työläämpää, mutta
 vähitellen yhteisten sääntöjen ja käytänteiden tullessa rutiiniksi tämäkin helpottuu. Monelle oppilaalle
 mahdollisuus ajoittain itse valita työskentelypiste tuo rauhaa. Toki joukossa on oppijoita, joita opettaja
 joutuu välillä ohjaamaan kaverista erilleenkin, jos työskentelyn fokus siirtyy seurustelemiseen. Ym-
 päristön suuri virikemäärä saattaa joissakin tilanteissa olla haaste oppilaalle, jonka keskittymiskyky ja
 itseohjautuvuus on heikko.

 Opettajalle omien käytänteiden haastaminen on ollut virkistävä kokemus, joskin uudella tavalla toi-
 miminen toki vie paljon aikaa. Kun hylkää monet vanhat ja tutut toimintatavat, syntyy jotakin uutta ja
 raikasta. Samalla pariopettajuusmalli on antanut poikkeuksellisen mahdollisuuden observoida toisen
 kokeneen opettajan toimintaa ja oppia samalla itse uutta. Tähän ei aiemman työuran aikana ole synty-
 nyt kovin hyvin mahdollisuuksia.

2.5 Oppilaiden kokemukset

 Muutos on ollut iso erityisesti oppilaille. Oppilaiden kokemuksia on pyritty kartoittamaan sähköisellä ky-
 selyllä sekä keskustellen, kirjoittaen ja haastatellen. Vastausten yleislinja on ollut erittäin positiivinen.

 Uusia ja hienoja tiloja arvostetaan. Oppilaiden keskuudessa myös ymmärretään, että he ovat pääs-
 seet osaksi jotakin poikkeuksellista. Vanhasta mallista joku kaipaa omaa pulpetteja, ja monella vanhan
 koulun suuri ja virikkeinen piha on ollut suurin asia, jota jäätiin kaipaamaan. Oppilaiden kommentteja
 voi kuunnella KAKS10n esittelyvideosta https://youtu.be/PBtfohEOMeY -osoitteesta sekä lukea teksti-
 muodossa osoitteesta https://tinyurl.com/ybb9czge.

 Oppilaat nimeävät suosikkipaikoikseen eri tilat yllättävän eri tavoin. Joku oppilaista valitsee usein mie-
 lellään perinteisemmän pöytäpaikan, toinen työskentelee aina kun mahdollista sohvilla ja kolmas työs-
 kentelee mielellään lattialla tai jakkaralla.

84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89