Page 82 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 82
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
KAKS10n muu tekniikka on osittain koulun vanhaa tekniikkaa; tilaan on sijoitettu 30 kannettavan tieto-
koneen latauskärry, iPadeja ja Android-tabletteja sekä digikameroita, videokameroita, VR-laseja, mat-
kapuhelimia jne. KAKS10 toimii myös resurssikeskuksena; tekniikka on myös muiden luokkien lainat-
tavissa.
Teknologian monipuolinen hyödyntäminen on yksi KAKS10-toiminnan kulmakivistä. Kahden KAKS10s-
sa vietetyn opiskeluvuoden aikana oppijat saavat vankan tieto- ja viestintäteknologian taitopohjan tu-
levien vuosien opintoja ja myöhempää elämää varten.
2. Ensimmäisten kahden toimintavuoden kokemuksia ja arviointia
KAKS10n arki on osoittanut, että opettajien monialaiseen osaamiseen luottaminen kannattaa. Opet-
taja on oman työnsä asiantuntija ja ymmärtää myös hyvin, millaiset tila-, tekniikka- ja kalusteratkaisut
tukevat oppimista ja opettamista. Kun opettaja kokee saaneensa luottamusta ja tekee työtä ”itselleen”,
ei hän myöskään laske työtunteja vaan sitoutuu kokonaisvaltaisesti.
Muunneltavuus ja joustavuus mahdollistavat osaltaan monipuolisuutta. Harkitut kalusteratkaisut lisää-
vät viihtyisyyttä ja mahdollistavat erilaisia ryhmittymisiä ja vaihtelevia opiskelumahdollisuuksia. Paikan
ja asennon vaihtaminen auttavat usein myös jaksamaan ja keskittymään entistä paremmin.
Laadukas ja monipuolinen esitystekniikka ja muu opetusteknologia ovat erittäin tärkeitä uuden oppi-
misympäristön elementtejä. Kolme suurta kosketusnäyttöä ja yksi lisänäyttö ovat toimineet tavoittei-
82