Page 79 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 79
Tampereen yliopiston normaalikoulu
1.2 Toiminnan lähtökohtia ja pedagoginen filosofia
KAKS10-opettajat ovat pitkään aiemminkin tehneet keskenään paljon yhteistyötä, mutta ennen kyse
on ollut pääasiassa täydennys- ja aikuiskoulutuksesta. Tilanne oli nyt täysin uusi. Heittäytyminen uu-
teen haasteeseen vaati lukemattomia keskusteluja siitä, miten pariopettajuus ymmärretään ja millai-
nen toimintamalli uudessa oppimisympäristössä halutaan luoda. Suunnitteluvaiheessa suurena apuna
toimivat muiden koulujen opettajien kokemukset pari- ja yhteisopettajuudesta.
KAKS10-toiminnan ytimessä on yhdessä tekeminen ja erilaisissa ryhmissä toimiminen. Toinen kantava
ajatus on yhteisöllisyyden korostaminen. Tavoitteena on päästä tilanteeseen, jossa 1 + 1 on enemmän
kuin kaksi.
Toiminnan pedagogisia lähtökohtia:
• KAKS10ssa kehitetään pariopettajuusmallia, jossa kyse ei ole perinteisestä yhdysluokasta eikä
myöskään perinteisestä yhteisopettajuusmallista.
• KAKS10-toiminnan ytimessä on yhteistyö luokka-aste riippumattomien teemojen parissa.
• Pyrkimyksenä on luoda ympäristö, jossa oppijalla on aktiivinen rooli ja päivän aikana opiskellaan
erilaisissa tiloissa ja ryhmissä.
• Työtavoissa korostuu projektikeskeisyys, itseohjautuvuus sekä urakkaluonteisuus ja oppilaan
mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluunsa aiempaa enemmän.
• Oppilaalle pyritään antamaan paljon vastuuta omasta oppimisestaan sekä työskentelytavoistaan.
Syntyy eräänlainen luottamuksen kehä – ne, ketkä pystyvät kantamaan vastuuta, saavat lisää
vapautta ja tarvittaessa toisinpäin.
• Oppilaat ovat keskenään tasa-arvoisia, luokka-aste ei saa olla missään määrin määrittävä tekijä.
Sen sijaan oppilaiden kokemusta pyritään hyödyntämään niin, että välillä vanhempi oppilas toimii
nuoremman oppilaan apuna tai jopa apuopettajana.
• Nöyryys, valmius oppia toiselta ja toisaalta myös myöntää virheet ovat tärkeitä taitoja ja
ominaisuuksia - niin opettajalle, opetusharjoittelijalle kuin oppilaallekin.
• Tilassa toimivien luokkien ja opettajien osalta toiminnassa painottuu vahva tieto- ja viestintä-
teknologinen orientaatio.
• Tilassa toimivien opetusharjoittelijoiden odotetaan harjoittelujaksosta riippuen toteuttavan ainakin
osittain samankaltaista pariopettajuutta.
79