Page 79 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 79

Tampereen yliopiston normaalikoulu

1.2 Toiminnan lähtökohtia ja pedagoginen filosofia

KAKS10-opettajat ovat pitkään aiemminkin tehneet keskenään paljon yhteistyötä, mutta ennen kyse
on ollut pääasiassa täydennys- ja aikuiskoulutuksesta. Tilanne oli nyt täysin uusi. Heittäytyminen uu-
teen haasteeseen vaati lukemattomia keskusteluja siitä, miten pariopettajuus ymmärretään ja millai-
nen toimintamalli uudessa oppimisympäristössä halutaan luoda. Suunnitteluvaiheessa suurena apuna
toimivat muiden koulujen opettajien kokemukset pari- ja yhteisopettajuudesta.

KAKS10-toiminnan ytimessä on yhdessä tekeminen ja erilaisissa ryhmissä toimiminen. Toinen kantava
ajatus on yhteisöllisyyden korostaminen. Tavoitteena on päästä tilanteeseen, jossa 1 + 1 on enemmän
kuin kaksi.

Toiminnan pedagogisia lähtökohtia:

• KAKS10ssa kehitetään pariopettajuusmallia, jossa kyse ei ole perinteisestä yhdysluokasta eikä
  myöskään perinteisestä yhteisopettajuusmallista.

• KAKS10-toiminnan ytimessä on yhteistyö luokka-aste riippumattomien teemojen parissa.
• Pyrkimyksenä on luoda ympäristö, jossa oppijalla on aktiivinen rooli ja päivän aikana opiskellaan

  erilaisissa tiloissa ja ryhmissä.
• Työtavoissa korostuu projektikeskeisyys, itseohjautuvuus sekä urakkaluonteisuus ja oppilaan

  mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluunsa aiempaa enemmän.
• Oppilaalle pyritään antamaan paljon vastuuta omasta oppimisestaan sekä työskentelytavoistaan.

  Syntyy eräänlainen luottamuksen kehä – ne, ketkä pystyvät kantamaan vastuuta, saavat lisää
  vapautta ja tarvittaessa toisinpäin.
• Oppilaat ovat keskenään tasa-arvoisia, luokka-aste ei saa olla missään määrin määrittävä tekijä.
  Sen sijaan oppilaiden kokemusta pyritään hyödyntämään niin, että välillä vanhempi oppilas toimii
  nuoremman oppilaan apuna tai jopa apuopettajana.
• Nöyryys, valmius oppia toiselta ja toisaalta myös myöntää virheet ovat tärkeitä taitoja ja
  ominaisuuksia - niin opettajalle, opetusharjoittelijalle kuin oppilaallekin.
• Tilassa toimivien luokkien ja opettajien osalta toiminnassa painottuu vahva tieto- ja viestintä-
  teknologinen orientaatio.
• Tilassa toimivien opetusharjoittelijoiden odotetaan harjoittelujaksosta riippuen toteuttavan ainakin
  osittain samankaltaista pariopettajuutta.

                                                                                                                                                                    79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84