Page 76 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 76

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

1. KAKS10 56 – uuden oppimisympäristön rakentaminen

 KAKS10 56 - tai lyhyemmin vain KAKS10 - on Tampereen yliopiston normaalikouluun toteutettu op-
 pimisympäristö. KAKS10 on ajan mukaisella teknologialla varustettu oppimisen tila, jossa kehitetään
 pariopettajuuden pedagogiikkaa. Kyseessä ei lähtökohtaisesti ole ollut hanke vaan toimintakulttuu-
 rin muutokseen pyrkivä pysyvä toimintamuoto. Toisena toimintavuotenaan KAKS10 kutsuttiin osaksi
 FCLab.fi -hanketta (Future Classroom Lab), joten nyt koulun omana kehitystyönä alkanutta prosessia
 tukee myös hanketoiminta.
 KAKS10ssa kaksi luokanopettajaa luokkinensa (5. ja 6. luokka) jakavat yhteiset tilat ja tekevät päivit-
 täistä yhteistyötä yli luokka-asterajojen. Toiminnassa pilotoidaan samalla pariopettajuusmallia, jossa
 kyse ei ole perinteisestä yhdysluokasta eikä myöskään perinteisestä yhteisopettajuusmallista, jossa
 molemmat luokat ovat samalta luokka-asteelta. KAKS10-toiminnan ytimessä on yhteistyö luokka-aste-
 riippumattomien teemojen ympärillä ja KAKS10-toiminnassa käytetäänkin yhteisopettajuuden sijasta
 mieluummin termiä pariopettajuus.

1.1 KAKS10n synty

 KAKS10 sai alkusykäyksensä opetussuunnitelmamuutoksesta sekä siitä, että Tampereen yliopiston nor-
 maalikoululla oli painetta siirtää ylempien alakoululuokkien opetusta yläkoulun kiinteistöön. Perintei-
 siä luokkatiloja ei ollut tarpeeksi tarjolla, joten koulussa lähdettiin miettimään vanhan kirjaston sovel-
 tuvuutta opetuskäyttöön ja etsittiin kehittäjäopettajia visioimaan eräänlaista tulevaisuuden luokkaa.
 Luokkien alta pois muuttavan kirjaston alue oli kokonaisuudessaan noin 210 neliömetrin suuruinen
 tila, joka koostui isosta avoimesta tilasta, perinteisemmästä luokkatilamaisesta osasta sekä lasiseinäi-
 sestä työhuoneesta.
 Uuteen malliin siirtyminen oli hyppy tuntemattomaan eikä kilpailua pariopettajuuskokeiluun lähtijöis-
 tä tullut. Asiat etenivät lopulta erittäin nopeasti ja lokakuussa 2016 päädyttiin ratkaisuun, jossa lehtorit
 Mikko Horila ja Tuomo Tammi lähtivät suunnittelemaan tilojen muuttamista uuteen käyttötarkoituk-
 seen 5. ja 6. luokkiaan varten.

 KAKS1O 56 rakennettiin entisen yläkoulun kirjaston paikalle. Avointa tilaa oli valmiina runsaasti.

76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81