Page 72 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 72
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Laadullinen tutkimus, jossa selvitetään, millainen arviointi tukee lapsen työskentelytaitojen ja vuoro-
vaikutustaitojen kehittymistä, edellyttää huolellista harkintaa erityisesti aineiston käsittelyn eettisistä
näkökulmista. Tutkimustyön alkumetreiltä alkaen kävimme vuoropuhelua tutkimuksen eettisistä va-
linnoista. Tarkastelemme niitä tässä Sikesin (2006) neljän teeman avulla: 1) tutkijat ja heidän tutki-
mukselliset valintansa, 2) tutkimusaihe, 3) metodologiset valinnat ja 4) kirjoitustyyli. Ensimmäiseksi
päädyimme tutkimusyhteistyöhön, kun opetusharjoittelun ohjauksen kysymysten ääressä pohdimme,
miten arviointiin liittyviä taitoja voisi opettajankoulutuksessa vahvistaa. Havaitsimme, että voimme
yhdessä paneutua aiheeseen ja syventää käsitystämme siitä tutkimusta tekemällä. Toiseksi halusimme
tutkimusaiheemme käsittelevän lapsen kasvun tukemista, mitä pidämme merkityksellisenä ja tärkeänä
kasvatustyössä. Arviointikysymyksiä käsitellään opettajakoulutuksen aikana, mutta erityisesti kehittä-
vän arvioinnin piirteitä, sen edellyttämiä välineitä ja arvioinnissa tarvittavia pedagogisia taitoja ei voida
koulutuksessa liikaa painottaa. Kolmantena Sikes (2006) kehottaa pohtimaan tutkimuksen metodologi-
sia valintoja. Jaamme ajatuksen, että tutkimuksemme on relativistista, tulkinnallista ja ainutkertaista.
Pienen aineiston vuoksi pyrimme tekemään tulkintoja sen ehdoilla laadullisia menetelmiä hyödyntäen.
Neljäntenä teemana Sikes kehottaa pohtimaan kirjoitustyyliä. Pyrimme ottamaan huomioon Atjosen
(2015) kehittävän arvioinnin määritelmän tapaan erityisesti kuvailevuuden, arvostavuuden ja tulevai-
suuteen tähtäämisen. Huolehdimme aineiston anonymisoimisesta ja käytimme tavoitelauseiden esi-
merkkilauseina sellaisia, joita useat oppilaat ovat saanet tai muutimme niiden sanajärjestystä, jolloin
yksittäisen oppilaan tunnistaminen ei ole mahdollista.
Kehittävä arviointi on vaativaa, ja opettajan työssä tarvitaan hienovaraisuutta. Tässä tutkimuksessa tar-
kasteltu Kasvun puu osoittaa opettajien aktiivista kehittämistehtävää oppilasarvioinnin saralla. Tähän
kehittämistyöhön opettajia tulisi yhä edelleen kannustaa. Mäkinen (2013) muistuttaakin, että opetuk-
sen järjestämisen ohella opettajan tehtävä on myös aktiivisesti kehittää ja uudistaa koulun käytänteitä.
72