Page 73 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 73
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Lähteet
Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.
Atjonen, P. 2014. Teachers’ views of their assessment practice. Curriculum Journal 25 (2), 238–259.
Atjonen, P. 2013. Arvioinnin eettiset periaatteet. Teoksessa: G. Knubb-Manninen, H. Niemi &
V. Pietiläinen (toim.) Kansallinen arviointi kohti tulevaisuutta Koulutuksen arviointineuvoston
10-vuotisjuhlajulkaisu. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 117–129.
Atjonen, P. 2005. Arviointi opetuksen ja oppimisen tueksi. Teoksessa Kehittämissuuntaa arvioinnista
H.K. Lyytinen & A. Räisänen (toim.) Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 6.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 143 – 152.
Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B. & Wiliam, D. 2004. Working inside the black box:
Assessment for learning in the classroom. Phi delta kappan 86 (1), 8–21.
Fawcett, L. M. & Garton, A. F. 2005. The effect of peer collaboration on children’s problem‐solving
ability. British Journal of Educational Psychology, 75 (2), 157–169.
Hildén, J. & Tammi, T. 2018. Kasvun puu -arviointimalli. Teoksessa H. Lepistö & T. Saarivirta (toim.)
Oppimista edistävä arviointi. eNorssi Opettajakouluttajien yhteistyöverkosto, 69–71.
http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/mobile/index.html#p=73 Luettu 20.12.2018
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2014. Maailman paras koulu? Helsinki: WSOY.
Kuurme, T. & Carlsson, A. 2011. Koulu identiteetin muodostumisen tukena.
Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 42: 3, 232–242.
Laaksonen, V. 2014. Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä.
Jyväskylä studies in humanities 221.
Messiou, K. 2012. Collaborating with children in exploring marginalisation: an approach to
inclusive education. International Journal of Inclusive Education 16 (12), 1311–1322.
Mäkinen, M. 2013. Becoming engaged in inclusive practices: Narrative reflections on teaching
as descriptors of teachers’ work engagement. Teaching and Teacher Education 35, 51–61.
Mäkinen, M., & Mäkinen, E. 2011. Teaching in inclusive setting: towards collaborative scaffolding.
La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation (3), 57–74.
Niemi, H. 2013. Kehittävä arviointi – tulevaisuuden ennakointia ja pyrkimystä yhteistyöhön.
Teoksessa: G. Knubb-Manninen, H. Niemi & V. Pietiläinen (toim.) Kansallinen arviointi kohti
tulevaisuutta Koulutuksen arviointineuvoston 10-vuotisjuhlajulkaisu.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 105–116.
Opetushallitus. Oppilaan arviointi ja todistukset. http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/
perusopetus/oppilaan_arviointi_ja_todistukset. Luettu 16.2.2018.
Patton, M. Q. 1994. Developmental evaluation. Evaluation practice 15 (3), 311–319.
POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.
Perusopetuslaki 22 §. Finnlex. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628?search%
5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=perusopetus#L5P22. (Luettu 16.2.2018)
Raffaelli, M., Crockett, L. J. & Shen, Y. L. 2005. Developmental stability and change in self-regulation
from childhood to adolescence. The Journal of Genetic Psychology 166 (1), 54–76.
Saaranen-Kauppinen, A. & Puusniekka, A. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto.
Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. <http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/>.
Luettu 7.11.2018
Seitamaa-Hakkarainen, P. 2014. Kvalitatiivinen sisällönanalyysi. https://metodix.fi/2014/05/19/
seitamaa-hakkarainen-kvalitatiivinen-sisallon-analyysi/ Luettu 22.11.2017.
Sikes, P. 2006. On dodgy ground? Problematics and ethics in educational research.
International Journal of Research & Method in Education 29 (1), 105–117.
Välijärvi, J. 2011. Tulevaisuuden koulu vai kouluton tulevaisuus. Teoksessa K. Pohjola (toim.)
Uusi koulu. Oppiminen mediakulttuurin aikakaudella.
Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos, 19–31.
73