Page 68 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 68

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 Laaksonen jakaa vertaissuhdetaidot neljään eri alueeseen: 1) tilanteenmukaisen vuorovaikutuskäyt-
 täytymisen taidot, 2) vuorovaikutuksen ylläpitämisen ja vertaisten tukemisen taidot, 3) vuorovaikutuk-
 seen liittymisen taidot ja 4) toisten huomioon ottamisen taidot (Laaksonen 2014). Näitä osa-alueita on
 sovellettu myös Kasvun puussa siten, että vertaussuhteisiin liittyviä taitoja kutsutaan vuorovaikutustai-
 doiksi ja niitä arvioidaan seuraavilla kolmella alueella:
 1. Tilanteessa toimiminen
 2. Oma-aloitteisuus
 3. Toisen huomioiminen

 Kasvun puussa nämä alueet jaetaan kolmesta viiteen arvioitavaan osa-alueeseen, joiden avulla sekä
 oppilas että huoltaja saa yksityiskohtaisen palautteen oppilaan sen hetkisistä taidoista.

 Tilanteessa toimimista arvioidaan Kasvun puussa osa-alueissa: 1) osaa viestiä tilanteeseen sopivalla
 tavalla, 2) ymmärtää ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, 3) malttaa odottaa omaa vuoroaan ja 4) pystyy
 sitoutumaan pitkäjänteiseen ryhmän toimintaan. Vuorovaikutustaidoissa toisena oleva pääkohta Vuo-
 rovaikutukseen liittyminen ja oma-aloitteisuus jaetaan kolmeen arvioitavaan osa-alueeseen: 1) pystyy
 lähestymään toisia oma-aloitteisesti ja osallistumaan ryhmän toimintaan, 2) kuuntelee toisia ja suh-
 tautuu myönteisesti muiden osallistumiseen ja 3) osaa tuoda ryhmässä omia asioita ja ideoita sopivas-
 sa määrin esiin. Kolmas arvioitava alue Vuorovaikutuksen ylläpitäminen ja vertaisen tukeminen sisältää
 neljä arvioitavaa osa-aluetta: 1) osaa huomioida ja tukea vertaista oma-aloitteisesti, 2) osaa rohkaista
 ja kannustaa vertaista, 3) osaa antaa palautetta vertaiselle sekä ottaa vastaan palautetta vertaiselta ja
 4) osaa hallita ristiriitatilanteita ja sovitella mahdollisia ristiriitatilanteita.

 Oppilaan saavuttamat taidot tulevat näkyviksi Kasvun puussa puhjenneina lehtinä. Opettaja on piirtä-
 nyt lehdet valmiiksi keskustelun pohjaksi ja keskustelussa käydään läpi kaikki arvioitavat osa-alueet, siis
 myös ne, joissa oppilas ei ole vielä saavuttanut ikätasoaan vastaavaa taitoa. Näin oppilas ja huoltaja tu-
 levat tietoisiksi siitä, mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota, jotta oppilas saavuttaa mahdollisimman
 hyvät työskentely- ja vuorovaikutustaidot.

 Arviointikeskustelu käydään ensimmäisen vuosiluokan joulu-tammikuussa ja seuraavan kerran toisen
 vuosiluokan vastaavana ajankohtana. Keskustelussa kirjataan Kasvun puun alapuolelle varattuun ti-
 laan mahdollinen tavoite, joka määritellään keskustelun pohjalta. Se koskee joko työskentelytaitoja tai
 vuorovaikutustaitoja. Tavoitteen saavuttamista tarkastellaan huhti- toukokuussa, jolloin opettaja antaa
 suullisesti palautetta oppilaalle ja tiedottaa asiasta myös oppilaan huoltajaa. Jos keskustelussa asetettu
 tavoite vaatii vielä yhteistä keskustelua, se järjestetään kyseisenä ajankohtana.

TUTKIMUSONGELMA JA TUTKIMUKSEN MENETELMÄLLISET VALINNAT

Tutkimusongelma ja aineiston analyysi

 Tässä tutkimuksessa olemme kiinnostuneita oppimista edistävästä kehittävästä arvioinnista ja siitä, mi-
 ten Kasvun puu palvelee työskentely- ja vuorovaikutustaitojen arviointia. Näiden lähtökohtien ja edellä
 esitetyn teoreettisen katsauksen perusteella esitämme tutkimuskysymyksenä:

 	 Miten Kasvun puu ilmentää alkuopetusvaiheessa olevan oppilaan vuorovaikutus- ja
 	 työskentelytaitoja?

 Tutkimuskysymyksen avulla haluamme selvittää, miten perusopetuksen alaluokille kehitetty arvioin-
 tityökalu Kasvun puu ilmentää kehittävän arvioinnin periaatteita eritysesti työskentely- ja vuorovaiku-
 tustaitojen alueilla. Siten pyrimme vahvistamaan kehittävän arvioinnin merkitystä oppimisessa sekä
 lapsen kehittymisessä oppijana, koululaisena ja elämäntaitojen hallitsijana. Taidot, jotka tulevat esiin

68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73