Page 67 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 67
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Oppilaiden työskentelytaitojen kehittäminen on yksi perusopetuksen keskeisistä tavoitteista, ja oppilai-
den itsenäisen ja yhdessä työskentelyn taitoja tulee tukea. Työskentelytaidot sisältävät taidon suunni-
tella, säädellä ja arvioida omaa työtään ja taitoa toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen sekä taidon
toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa. (POPS 2014.) Jo alkuopetuksessa oppilaita ohjataan tarkastele-
maan ja arvioimaan omia työskentelytaitojaan esimerkiksi asettamalla kysymyksiä, joissa oppilaat jou-
tuvat pohtimaan oman työskentelyn vaikutuksia ryhmän toimintaan. Työskentelystä annettavan palaut-
teen tulee olla monipuolista, jolloin esimerkiksi Kasvun puussa olevien arviointikohtien saavuttaminen
tulisi jokaiselle oppilaalle mahdolliseksi sekä ennen kaikkea jokainen oppilas olisi tietoinen arvioitavista
asioista. Tämä mahdollistaa vaadittavien taitojen kehittämisen yhä parempaan suuntaan.
Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitel-
laan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havait-
semaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.
(POPS 2014, L1)
Työskentelytaidoissa arvioidaan oppilaan kehittymistä seuraavilla alueilla:
1. Huolellisuus
2. Oman toiminnan ohjaus
3. Osallistuminen
Nämä alueet jaetaan edelleen osa-alueisiin. Huolellisuus jaetaan kolmeen arvioitavaan osa-aluee-
seen: 1) osaa huolehtia omista työvälineistään ja tavaroistaan, 2) osaa huolehtia läksyistä ja 3) osaa
työskennellä rauhallisesti, parhaimpaansa pyrkien. Työskentelytaidoissa arvioitava oman toiminnan
ohjaus arvioidaan viiden osa-alueen mukaisesti: 1) pystyy toimimaan annetun ohjeen mukaan, 2) pys-
tyy siirtymään joustavasti toiminnasta toiseen, 3) ryhtyy toimintaan oma-aloitteisesti, 4) pystyy itse-
näiseen työskentelyyn ja 5) pystyy suunnitelmalliseen toimintaan. Työskentelytaidoissa kolmantena
oleva alue Osallistuminen jaetaan neljään arvioitavaan osa-alueeseen: 1) suhtautuu myönteisesti työs-
kentelyyn, 2) osallistuu oppimiskeskusteluun, 3) pystyy työskentelemään pitkäjänteisesti ja tekemään
tehtävät loppuun asti sekä 4) osaa arvostaa omia sekä toisten töitä. Työskentelytaidoissa on näin ollen
yhteensä 12 arvioitavaa osa-aluetta.
Vuorovaikutustaitojen arvioinnin osalta Kasvun puu perustuu Laaksosen (2014) tutkimukseen lasten
vertaissuhdetaidoista (peer interaction skills) sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin
(POPS 2014). Periaatteena Kasvun puussa on arvioida mahdollisimman monipuolisesti ensimmäisen
ja toisen vuosiluokan oppilaan vuorovaikutustaitoja. Täsmällisten osa-alueiden määritteleminen osoit-
tautuikin haasteelliseksi, ja lopulta Kasvun puussa päädyttiin soveltamaan Laaksosen (2014) kehittä-
mää mallia. Hän esittää, että vuorovaikutustaidot voivat kehittyä oikeanlaisen arvioinnin ja ohjauksen
seurauksena. Vuorovaikutustaidot ovat muovattavissa ja opittavissa eivätkä kyseessä ole sellaiset tai-
dot, jotka pysyvät muuttumattomina vuosiluokasta toiseen. (Laaksonen 2014.) Tämä näkökanta antoi
pohjan Kasvun puun kehittämiselle.
Lapsi tarvitsee erilaisia vuorovaikutustaitoja vertaistensa kanssa toimimiseen. Laaksonen (2014) ko-
rostaa vuorovaikutustaitojen merkitystä myös siinä mielessä, että vertaisryhmän mahdollinen torjun-
ta vaarantaa vuorovaikutustaitojen kehittymisen. Tästä saattaa olla seurauksena lapsen jääminen ul-
kopuoliseksi oman vertaisryhmän jäsenyydestä, jolloin hän ei pysty toimimaan aktiivisena jäsenenä
omassa vertaisryhmässään. Seurauksena on pahimmillaan syrjäytymisen eri muodot. Laaja-alaisen
osaamisen tavoitteessa L6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) kehotetaan
muun muassa luomaan oppilaille monipuolisia tilaisuuksia, joissa he oppivat työskentelemään yksin
ja yhdessä toisten kanssa. Heitä ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien
ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. Oppilaita roh-
kaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.
67