Page 66 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 66
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
juuri koulussa oppilaan pitäisi saada kokea itsensä oman tilanteensa arkkitehdiksi, jolla on vastuuta
ja vaikutusmahdollisuuksia oman olemisensa ehtoihin. (Kuurme & Carlsson 2011.) Tämän kaltainen
tavoite edellyttää koulun toimijoilta perusteellista pohdintaa oppilaan kasvusta, sen tukemisesta ja
arvioinnin keinoista. Keltikangas-Järvinen ja Mullola (2014) muistuttavat, että oppilaan arvosanoihin
saatetaan istuttaa hänen työskentelytyylinsä, joka on lähellä hänen temperamenttiaan. Black, Har-
rison, Lee, Marshall ja Wiliam (2004) puolestaan toteavat, että opettajat tarvitsevat yhä toimivia esi-
merkkejä erilaisista oppimista tukevan arvioinnin (assessment for learning) tavoista. Black kumppanei-
neen erottaa toimenpiteitä, joita opettajan pitäisi tehdä, jotta opetus edistäisi oppimista: 1) toiminnan
suunnitteleminen siten, että oppilaat saisivat mahdollisuuden ilmaista ajatteluaan, 2) palautteen muo-
toileminen siten, että se ohjaisi toiminnan parantamiseen ja oppimiseen, 3) yhteistyön lisääminen op-
pilaiden kesken siten, että se lisäisi haasteita toisten ajatusten kuuntelemiseen ja kunnioittamiseen, 4)
oppilaiden aktiivisuuden lisääminen siten, että se vahvistaisi heidän valmiuttaan oman ymmärryksensä
ilmaisemiseen ja sen varassa keskustelemiseen.
Oppimista edistävän arvioinnin kannalta on tärkeää, millaisista ohjausta oppilas saa omaan itsesääte-
lyynsä. Itsesäätelytaitojen avulla oppilas kykenee säätelemään tunteitaan, käyttäytymistään ja kognitii-
vista toimintaansa. Näiden taitojen kehittymisen tukeminen ensimmäisinä kouluvuosina on erityisen
merkityksellistä (Raffaelli, Crockett & Shen 2005). Seuraavaksi tarkastelemme Kasvun puun taustalla
vaikuttavia teoreettisia ja käsitteellisiä lähtökohtia.
Kasvun puu työskentely- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnin tukena
Opetussuunnitelma korostaa vuorovaikutustaitoja, joihin työskentelytaidot kiinteästi liittyvät. Tulkin-
nat näiden taitojen arvioimisesta antoivat Kasvun puun kehittämiseen voimakkaan alkusysäyksen. Kas-
vun puu konkretisoi lapsen työskentely- ja vuorovaikutustaitoja ja tuo näkyviin taitojen kehittymisen
kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tässä arvioinnissa sekä työskentelytaidot että vuorovaiku-
tustaidot jaetaan kolmeen pääkohtaan, joita havainnollistamme kuvion 1 avulla.
KUVIO 1. Kasvun puun rakenne
Kasvun puun kehittämisestä ovat vastanneet lehtorit Johanna Hildén ja Heli Rantamäki.
66