Page 77 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 77
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Talousvuoden loppuvaiheessa kouluilla on joskus mahdollista tehdä sellaisiakin hankintoja, jotka eivät
alkuvuodesta ole tavallisesti mahdollisia. Näin kävi myös tässä tapauksessa, ja KAKS10-opettajat saivat
ilahduttavan paljon vastuuta ja vapautta tilojen, kalusteiden ja tekniikan valinnassa ja hankinnoissa,
mutta edellytyksenä oli erittäin nopea toiminta sekä kohtuullisen kustannustason säilyttäminen. Läh-
tökohtana oli löytää monistettavia ja kustannustehokkaita ratkaisuja, joita voidaan myöhemmin hyö-
dyntää koulun muissakin tiloissa. Vastuun myötä Horilan ja Tammen illat kuluivatkin parin kuukauden
ajan pohjapiirustuksia piirrellen, kalustemalleja tutkien, tekniikkaa kilpailuttaen sekä muiden koulujen
tila- ja kalusteratkaisuihin tutustuen. Samalla alettiin etsiä yhteistyökumppaneita ja pohdittiin pinta-
materiaaleja ja värejä, tilojen käyttöä sekä pedagogiikan linjauksia.
Asiat etenivät lopulta hieman poikkeuksellisesti niin, että talon johto vakuuttui KAKS10-opettajien esit-
tämistä suunnitelmista; arkkitehtisuunnittelusta luovuttiin kokonaan ja vastuu suunnittelusta siirtyi
täysin KAKS10n opettajille. Poikkeuksellinen toimintamalli loi vankan pohjan toiminnan kehittämiselle
– opettaja sai vaikuttaa oman toimintaympäristön suunnitteluun merkittävältä osin. Tämän voidaankin
arvioida olevan määrittävä seikka koko prosessin onnistumisen kannalta.
KAKS10n pohjapiirros ja tilasuunnitelma
Vastuun kaikesta suunnittelusta kantoivat KAKS10-opettajat Mikko Horila ja Tuomo Tammi. Kantavana
ajatuksena oli muunneltavuus, viihtyvyys ja toimivuus erilaisissa tilanteissa.
77