Page 83 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 83

Tampereen yliopiston normaalikoulu

den mukaisesti. Kaikissa näytöissä on jatkuvasti kytketty tietokone ja luokkamaisemmissa tiloissa on
myös dokumenttikamerat.
Vaikka taloudellisten syiden takia ei ole voitu hankkia henkilökohtaisia päätelaitteita, laitteisto on ollut
kohtuullisen hyvä: kokonaiselle luokalle riittää kannettavia tietokoneita, IPadeja on parikymmentä, ja
lisäksi käytettävissä on ollut erä vanhempia Android-tabletteja. Lainalaitteiden lisäksi KAKS10ssa sovel-
letaan BYOD-ajattelua, eli luvanvaraisesti käytetään usein myös jokaisen omia laitteita, lähinnä älypu-
helimia. Kaikesta tästä huolimatta ennustamme, että tulevaisuuden luokassa tullaan jatkossa työsken-
telemään nimenomaan henkilökohtaisilla päätelaitteilla

Tilat ja kalusteet tukevat monipuolisia oppimistilanteita ja opiskelussa hyödynnetään erilaisia oppimi-
sen vyöhykkeitä.

2.1 Pariopettajuus

Toimiva pariopettajuus vaatii sen, että opettajat itse voivat valita parinsa. Toimintamalli vaatii luotta-
musta ja heittäytymistä - tähän ei voi pakottaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä voisi arvioida, että
pakotettu yhteistyö ei johda toivottuun lopputulokseen.
Johdonmukaisuus ja yhteinen linja eivät synny itsestään. Pariopettajuus vaatii paljon dialogia opet-
tajaparin kesken. KAKS10-opettajien tilanteessa apuna toimii yhteinen työmatka, jonka aikana moni
asia saadaan hoidettua. Kokonaistyömäärän voisi arvioida hieman kasvaneen aiempaan nähden, mut-
ta se lienee lähinnä ensimmäisen vuoden haaste, joka tulee myöhemmin helpottumaan, kun asioita
tehdään jo toisen kerran. Myös runsas suunnittelu ja dokumentointi auttanevat jatkossa. Opettajien
ensimmäisen syksyn kokemuksista löytyy lisää tietoa https://youtu.be/OlZakS1oTfU -osoitteesta.

2.2 Jaettu toimintaympäristö

KAKS10n toiminnassa kenelläkään ei ole vakiopaikkaa vaan työskentelypaikat vaihtuvat eri päivinä ja
myös päivän sisällä useaan kertaan. Opiskelupaikka ja työasento valitaan usein itse, ja tämä toimii
pääsääntöisesti erittäin hyvin. Erilaisten opiskelutilojen ja vaihtelevien työasentojen myötä koulupäi-
vät ovat aiempaa ergonomisempia. Keskittyminen ei KAKS10ssakaan aina jonkun kohdalla toteudu, ja
oppilas voidaan tällöin siirtää työskentelemään valvotummin vaikkapa lähemmäs opettajaa. Toisaalta
luottamusta on lähtökohtaisesti melko paljon, ja oppilaita kannustetaan opetussuunnitelman mukai-
sesti vastuullisuuteen ja itseohjautuvuuteen.

                                                                                                                                                                    83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88