Page 8 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 8
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
ja niiden kehittymiselle tulee luoda edellytyksiä. Lopuksi kirjoittajat esittävät opetusharjoittelun reflek-
tiivisen itsearvioinnin mallin.
Kirjan artikkelit ovat syntyneet Tampereen yliopiston normaalikoulun tutkimus-, kokeilu- ja kehittämis-
toiminnan (TutKoKe) yhteydessä yhteistyössä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen sekä
Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan (EDU) tutkijoiden kanssa.
Suomalaisen koulun arviointiajattelun kehittäminen on aiheena ajankohtainen ja tärkeä. Kirjoittajia on
motivoinut ajatus, että arvioinnin monia ulottuvuuksia valottava kirjamme voi olla osaltaan edistämäs-
sä positiivisen arviointiajattelun merkityksen tiedostamista. Kirja avaa voimassa oleviin opetussuunni-
telman perusteisiin nojaten uusia näkökulmia esimerkiksi oppilasarviointiin, itsearviointiin ja opettajan
rooliin oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä. Kirjassa on esillä myös oppilaiden ja opiskelijoiden näkö-
kulma. Siten kirja palvelee niin luokanopettajaa, aineenopettajaa kuin opetusharjoittelijaa, kun hän
pohtii tai suunnittelee kasvatuksen ja opetuksen toteutusta opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Kirjaa voidaan ilomielin ehdottaa myös opetusharjoittelun ohjaustyön materiaaliksi.
Lempäälässä, tammikuussa 2020
Olli-Taavetti Kankkunen
Lähteet
Atjonen, P. (2007). Eettinen näkökulma arviointiin: Miten ja kenen hyvää etsitään?
Didactia Varia 12 (2), 31–41.
Hodgson, P. & Pang, M. Y. C. (2012). Effective formative e-assessment of student learning:
A study on a statistics course. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37, 215–225.
Luostarinen, A. & Peltomaa, I-M. (2016). Reseptit OPSin käyttöön. Opettajan opas työssä
onnistumiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
LOPS 2015. Lukion opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Opetushallitus
Perusopetuslaki 628/1998.
POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014: 96.
Helsinki: Opetushallitus.
Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. (2015). Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista?
Yliopistopedagogiikka 22 (1), 3–11.
8